Teknik och scenrum

Vad kan vi förvänta oss när vi kliver in i en allmän samlingslokal vad gäller teknisk utrustning? På vilken ambitionsnivå ska föreningen placera sina egna önskemål och krav? Och hur kan tekniken öka tillgängligheten?

Vad bör finnas i en allmän samlingslokal?
  • Mikrofoner – minst en handmikrofon och en mygga eller headset
  • Högtalare
  • Hörslinga
  • Projektor
  • Filmduk
  • Wi-fi
Allmänna tips vid inköp och installation
  • Använd er av en lokal återförsäljare för att lättare kunna få support.
  • Ta kontakt med länskulturinstitutionerna – kanske har de tips på lokala återförsäljare?
  • Tekniken ska vara lätt att använda – tänk på det vid installationen.
  • Gör en enkel instruktion till all utrustning som placeras synligt samt märk upp allting tydligt så att alla kan använda sig av utrustningen. (Viktigt att kunskapen inte är personbunden.)
  • Tänk på hur ni drar kablarna så att det ingen snubblar på dem. Kablage från uppspelningsenhet till projektor bör dras i kabelkanaler och gärna i taket.
Anpassa lokal till scenkonst
  • Riksteatern har tagit fram ett material med råd och riktlinjer vid projektering av scenkonstlokaler.
  • Den förening som vill anpassa lokalen till scenkonst kan ta kontakt med Mikael Ekbäck, på Riksteatern, som kan hjälpa till i arbetet. E-post: mikael.ekback@riksteatern.se
Livesända

Studieförbundet Vuxenskolan har tagit fram ett material om att livesända med enkla medel:
www.sv.se/cirkelledare/material-metoder-och-tips/livesanda-arrangemang

För mer information kontakta:

Verksamhetsutvecklare fastighet och försäkring

Ulph Lundgren