Distansmöten

Det finns flera olika sätt att ha möten när man inte kan mötas fysiskt på samma plats. Här nedan kan du läsa om webbaserade videomöten och telefonmöten samt resurser där du du kan hitta mer information.

Webbaserade videomöten

Det flesta verktyg för webbaserade videomöten har både kostnadsfria versioner och betalversioner. Här tipsar vi om de vanligaste. På riksförbundets kansli använder vi Zoom och Microsoft Teams för olika digitala distansmöten.

Tips på olika videmötesverktyg
Techsoup

Föreningen Techsoup samarbetar med flera programvaruföretag, som exempelvis Microsoft och Adobe, för att  kunna erbjuda donationer av flera olika datorprogram till ideella föreningar. Om bygdegårdsföreningen ansluter sig till Techsoup kan den till exempel få:

• Tio gratislincenser för Office 365 och därmed möjlighet att använda alla funktioner i betalversionen av Teams.
  • Gratis tillgång till Googles produkter till ideella organisationer med bland annat videomötesverktyget Google Meet.

Läs mer om digitala tjänster till din bygdegårdsförening genom Techsoup här: www.techsoup.se/content/digitala-tj%C3%A4nster-till-din-bygdeg%C3%A5rdsf%C3%B6rening

Telefonmöte

Om deltagarantalet inte är alltför stort kan även ett telefonmöte fungera. Tänk på att ha en tydlig struktur för hur deltagarna begär ordet och att alla har tillgång till handlingarna så att de kan följa med i mötet.
Exempel på kostnadsfria tjänster:
www.telekonferensen.se
www.freeconferencecall.com/sv/se

Ett telefonmöte med en kod som är säkerställt unik kan bokas genom Telia. Tjänsten heter Telemöte Rörlig och beställs här:
www.telia.se/foretag/losningar/produkter-tjanster/telemote-webbmote

Årsmöte på distans

Idealistas förlag har gett ut boken ”Digitala årsmöten” som du kan köpa här:
widget.publit.com/idealistas-forlag_2377/digitala-arsmoten/9789187003356

VoteIT
Ett skriftbaserat årsmötesverktyg som kostar 10 000 kronor per år för att genomföra skriftliga möten på ett överskådligt sätt.

Ta reda på mer

Jämförelse av videomötesverktyg: Techsoup
www.techsoup.se/content/resurser-f%C3%B6r-distansarbete

Digitalt årsmöte: Civilsamhällespodden – Grunderna i att hålla ett digitalt årsmöte!
www.facebook.com/civsampodd/videos/667826247093442/

Distansmöten: Distansmöten, Idealistas förlag