Arbetsplatsuthyrning och co-working

Det är allt mer vanligt att kunna jobba på distans. Behovet av arbetsplatser på nära håll ökar då hemmakontoret är inte optimalt i alla lägen.

Att hyra ut lokalen i en bygdegård till arbetsplats kan vara en källa till intäkt för föreningen och ett socialt stöd till omgivningen och närsamhället. Bygdegården kan lösa behovet av arbetsplatser utanför hemmet, men ändå på nära håll.

Bygdegårdarnas Riksförbund rekommenderar, med hänsyn till juridik, ekonomi och försäkringsfrågor, några olika sätt för bygdegårdsföreningar att arrangera co-working och arbetsplatsuthyrning.

Se figuren nedan för en översikt.

Om föreningen väljer att hyra ut arbetsplats finns det ett antal olika val som behövs analyseras:

• Försäkring: för vem och för vad gäller försäkringarna
  • Skatt: hur påverkar en arbetsplatsuthyrning föreningens skatteklassning
  • Moms: hur hanterar föreningen moms
  • Juridik: vilken avtalsmodell ska användas

Läs mer om de olika sätten att hyra ut arbetsplatser:

Här finns de hyreskontrakt vi har tagit fram:
Mallar för hyresavtal – rekommenderade

Viktiga länkar:

Hur bygdegårdsförsäkringen gäller vid arbetsplatsuthyrning >>

Uthyrning av fastighet och frivillig skattskyldighet | Skatteverket (öppnas i ny flik)

Inkomster som kan vara skattefria i en ideell förening | Skatteverket (öppnas i ny flik)