Säker föreningsgård

Hur kan anlagd brand förebyggas? Vilket arbetsmiljöansvar bär styrelsen? Och vad gäller beträffande inbrott, skadegörelse och olycksfall vid uthyrning? Lär dig detta och mycket mer i den kostnadsfria utbildningen Säker föreningsgård.

Gå kursen hemma vid datorn eller som studiecirkel. Vid certifiering belönas ni med rabatt på 20 procent av er försäkringspremie samt en självriskcheck värde 10 500 kronor.

Säker föreningsgård genomförs hemma vid din egen dator och består av sex lektioner på teman såsom brand, vatten, inbrott och juridik. Varje lektion avslutas med ett test som genomförs online. Det går också bra att genomföra kursen i form av en studiecirkel.

Studiecirkel i coronatider? Så här kan det gå till!

Dina nya kunskaper har du användning av privat såväl som i föreningslivet och du har garanterat höjt säkerheten i din föreningsgård. För att certifieras krävs att styrelsen intygar att föreningen uppfyller tio skadeförebyggande krav, såsom att ha tillsyn av bygdegården varje vecka. Föreningen belönas därefter med ett diplom, en självriskcheck värde 10 500 kronor (giltig i 3 år) samt en engångsrabatt på försäkringspremien på 20 procent.

I utbildningen varvas kortfattad fakta om lagar, regler och försäkringsvillkor tillsammans med riktiga skadehändelser och skadeförebyggande tips. Bakom utbildningen står Bygdegårdarnas Riksförbund, Sveriges Hembygdsförbund och Länsförsäkringar Halland.

Vad är Säker föreningsgård – Steg för steg!

Läs mer om utbildningen och certifieringen här

Anmäl din förening här