Nominera till Årets bygdegårdsförening

Sista nomineringsdag 28 februari 2024.

”Bygdegården är ett hus, en mötesplats, en lokal lokal, som har många olika utseenden, namn och innehåll. Det kan vara ett stort hus, ett litet hus, en nedlagd skola eller ett nybyggt hus. Bygdegården finns ofta på landsbygden, men kan också finnas i staden.”

Från Vår idégrund, antagen av Bygdegårdarnas Riksförbunds stämma 2019

Alla bygdegårdar är allmänna samlingslokaler samtidigt som alla bygdegårdar är unika i sitt utseende och verksamhet. Utmärkelsen Årets bygdegårdsförening syftar till att lyfta upp goda exempel och visa på den mångfald som finns i bygdegårdsrörelsen.

Läs kriterierna för Årets bygdegårdsförening  >>

Gör så här för att nominera

Följande kan nominera till Årets bygdegårdsförening:

• Medlemsförening i Bygdegårdarnas Riksförbund
  • Bygdegårdsdistrikt
  • Enskild person med koppling till Bygdegårdarnas Riksförbund

Nomineringen ska skickas digitalt via nomineringsformuläret (öppnas i nytt fönster) senast 28 februari. Komplettera gärna nomineringen med extra material, så som tidningsurklipp eller länkar till digitala artiklar, årsrapport eller annan dokumentation om föreningen. Dessa kan mejlas eller postas till förbundschef. Eftersom Årets bygdegårdsförening är föreningen med det lilla extra just i år behöver det framkomma i nomineringen.

Nomineringen gäller för innevarande år, vilket innebär att man kan inkomma med en ny nominering flera år i rad. Det finns inga begränsningar för vilka föreningar man kan nominera, det är med andra ord tillåtet att nominera sin egen förening.

Nominera via detta formulär:

https://forms.gle/S62rgSiqhVaPpYJN6 (öppnas i nytt fönster)