Årets bygdegårdsförening

Årets bygdegårdsförening utses varje år av en jury som tillsätts av förbundsstyrelsen. Utmärkelsen delas ut på förbundsstämma respektive nationell träff.

2024 – Prästholms byahusförening, Luleå – Norrbotten

Motivering: Från hot om avveckling till kraft för utveckling. Byahuset är räddat efter svåra år i spåren av pandemin. Byggnaden har rustats. Verksamheten är bred, samlar personer i olika åldrar och attraherar människor med olika intressen. Omtanken om miljön står i centrum och tar sig många olika uttryck; egen odling, återbruk av material, återvinningsstation, insamling av skrot, bygge av fågelholkar. Föreningen är en inspirationskälla och ett föredöme som visar att det med enkla medel går att göra stor skillnad för bygden och samhället i stort. Genom gedigen kommunikation och marknadsföring når föreningen ut vitt och brett – en förening och ett byahus för alla! Prästholms byahusförening är årets bygdegårdsförening i Sverige 2024.

2023 – Långheds bygdeförening, Ovanåker – Gävleborg

Motivering: I Långhed möts människor, kulturer och generationer. Men en attraktiv och tillgänglig bygdegård som bas är bygdeföreningen navet i bygden. Leaderprojekt och goda samarbeten för utvecklingen framåt: Bagarstuga, välrustat kök, stora marknader, brett kulturutbud, mat från stora delar av världen, Hälgeparken för barn, sommarjobb för ungdomar. Hållbarhets- och miljöarbete genomsyrar alla val i verksamheten. Långheds bygdeförening visar att allt är möjligt – årets bygdegårdsförening i Sverige 2023.

2022 – Frödinge bygdegårdsförening, Vimmerby – Norra Kalmar

Foto: Bertil Carlsson

Motivering: Frödinge bygdegårdsförening tänker långsiktigt, både när det gäller människor och miljö. Föreningen har en bred verksamhet för alla åldrar och olika intressen. Barn och ungdomar har en viktig roll i allt från beslutsfattande till underhåll av lokalerna och genomförande av arrangemang. I miljöarbetet är föreningen en förebild i bygden, med bygdegårdsrörelsens tre miljödiplom och solceller installerade på bygdegårdens tak. Frödinge bygdegårdsförening är nutid och framtid, utveckling och hållbarhet – årets bygdegårdsförening i Sverige 2022.

2021 – Hästholmens bygdegård och byalag, Ödeshög – Östergötland

2020 – Enångers bygdegårdsförening, Hudiksvall – Gävleborg

2019 – Nogersunds Hembygdsförening, Sölvesborg – Blekinge

2018 – Brunnen i Arkelstorp, Oppmanna-Vånga bygdegårdsförening, Kristianstad – Skåne

2017 – Odensala bygdegårdsförening, Sigtuna – Stockholm

2016 – Ransta Nästa bygdegårdsförening, Sala – Västmanland

2015 – Morkarla bygdegårdsförening, Östhammar – Uppsala

2014 – Solvalla, Södra Färs bygdegårdsförening,  Sjöbo – Skåne

2013 – Kaxås bygdegårdsförening, Krokom – Jämtland

2012 – Årås Kvarn bygdegårdsförening, Ulricehamn – Sjuhärad

2011 – Åttersrud bygdegårdsförening, Vänersborg – Västra

2010 – Bolmsö bygdegårdsförening, Ljungby – Kronoberg

2009 – Torsö bygdegårds- och idrottsförening, Mariestad – Skaraborg

2008 – Åsgarns bygdegårdsförening, Avesta – Dalarna

2007 – Järnboås bygdegårdsförening, Nora – Örebro

2006 – Väskinde bygdegårdsförening – Gotland

2005 – Vigge bygdegårdsförening, Berg – Jämtland

2004 – Bullaregården, Tanum – Västra

2003 – Thelegården, Hullaryds samhällsförening, Aneby – Jönköping

2002 – Lanegården, Lane-Ryrs bygdegårdsförening, Uddevalla – Västra

2001 – Vena bygdegårdsförening, Hultsfred – Norra Kalmar

2000 – Nävertjäls bygdegårdsförening, Örnsköldsvik – Västernorrland

Årets bygdegårdsförening för Sverige instiftades 1999 och delades ut första gången år 2000.