Arrangörskap

Att arrangera allt det ni vill

Allt är möjligt att arrangera! Det kan vara den lilla sammankomsten. Eller kanske ett jättearrangemang med stor omsättning och med flera tusen besökare. Det viktiga är att planera ordentligt och ha roligt under tiden. Arrangera förresten det du eller ni själva tycker är roligt och skulle vilja att andra var med på då är det lättare att hitta idéerna och motivationen.

Här är sidan som innehåller en del tips på vad som kan vara bra att tänka på när det är dags att blir arrangör.

Bra material för arrangören

Musikarrangörer i Samverkan (MAIS) har gjort en digital guide för den som vill arrangera med det passande namnet Arrangörshandboken.
Den här sidan fungerar som en guide, med tips och råd till alla som vill arrangera levande musik – konserter, klubbar, festivaler etc. Den riktar sig till alla åldrar, alla genrer och alla nivåer; nybörjare såväl som vana arrangörer som vill utveckla delar av, eller hela, sitt arrangerande.

Checklista för att ordna arrangemang
Tillväxtverket erbjuder en digital guide och checklista som gör det enklare för småföretag och föreningar som ska arrangera publika evenemang inom kultur och idrott.  Checklistan hjälper till att på bara några minuter veta vilka tillstånd som måste sökas och vilka uppgifter som ska lämnas. Här kan du till exempel få veta om det behövs sökas tillstånd från Polisen, begära ett serveringstillstånd och ta reda på hur avfall ska hanteras. Det finns även tips om hur evenemanget görs så hållbart som möjligt.

TK-appen – ger information till publiken om Tillgänglig Kultur
Att publiken faktiskt får veta om det finns en ramp till lokalen, om det används stroboskop (blinkande ljus) i föreställningen, att det är hög musik eller en trång passage in till utställningslokalen – det ökar tryggheten bland besökarna. Genom ett projekt finansierat av Allmänna arvsfonden togs initiativet till en lättnavigerad informationskanal att användas till vilket arrangemang som helst. Kliv in på sidan för TK-appen och lägg in uppgifterna just till ert arrangemang.

Säkerhetsguide för evenemang (utgiven av MSB 2021)
Tredje utgåvan av guiden som riktar sig till arrangörer, myndigheter och andra aktörer inom evenemangsområdet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger här en vägledning i att göra säkra arrangemang. Ladda ner den som pdf eller beställ den i tryckt version.

Söka tillstånd för allmän sammankomst och offentlig tillställning hos Polisen
Beroende på vad ni ska arrangera och var ni ska arrangera det kan det behövas söka tillstånd hos Polismyndigheten. Här går det att läsa om vad som gäller för allmän sammankomst och här för offentlig tillställning.

Dags att sälja biljetter
Biljetter går att sälja på plats, via telefon eller kanske genom att ställa sig någonstans där publiken finns. Men varför inte använda något digitalt biljettsystem så kan besökaren göra det dygnet runt och oavsett var den är någonstans. Det finns flera olika leverantörer av digitala biljettsystem. Sök på nätet och läs på vilka som finns.

Information om lokaler och platser – gör er lokal och utemiljöer sökbara på Scenrum och Spelplats
Som allmän samlingslokal är ni ju intresserade av att hyra ut er lokal. Ni kanske också har tillgång till en grus- eller gräsplan utomhus som kan vara möjlig för arrangemang. Även för den som ni engagerar för ett arrangemang kanske också behöver veta mer om hur förutsättningarna ser ut hos er – bandet som ska ge en konsert, teatergruppen som kommer med sin föreställning eller cirkusen som ska göra en eldshow på er grusplan utanför bygdegården. Då finns ett par register som är bra att hålla uppdaterade.
Hemsidan Scenrum hanteras av Riksteatern. Det är ett register med information om exempelvis mått på lokalen, tekniken som finns och hur tillgängligt det är. Titta om er lokal finns med där redan nu, uppdatera om det behövs eller komplettera registret med er förening. Om er lokal saknas i registret – mejla grundläggande information till scenrum@riksteatern.se så tar de kontakt med er.
För platser utomhus finns hemsidan Spelplats som samlar information och är sökbar på kommunnivå. Den här sidan drivs av organisationen Cirkustkonstens bevarande i Sverige och ger bra information till exempelvis konserter, festivaler och cirkusföreställningar.

Tips till arrangören från Förbundet Vi Unga
Vi Unga Arrangerar! Vill ni ha hjälp att arrangera? Här finns allt som behövs innan, under och efter ni arrangerar något. Idéspånande, planering eller budget – här hittar ni det ni behöver! Läs mer på deras hemsida.