Amatörteater

En kulturupplevelse för en stor publik

Runt om i landet finns det grupper och föreningar som spelar teater på fritiden. En del är anslutna till de organisationer som finns inom området. En del har sin tillhörighet i en bygdegård. Idag tror vi att det finns ett hundratal grupper över hela landet. 1991 genomfördes den första amatörteaterfestivalen inom BR. Det blev också starten för en extra satsning för en verksamhet som bidrar till utvecklingen i bygden. Teaterverksamheten ger bland annat en bra fritidssysselsättning till många utövare, skapar arrangemang och engagemang i bygden. Inte minst kan den ibland bidra ekonomiskt till bygdegårdsföreningen.

Bra länkar för amatörteaterföreningar

Amatörteaterns Riksförbund ATR – har ett sökbart manusbibliotek, erbjuder kurser och har amatörteaterföreningar som medlemmar

DramaDirekt  – svensk dramatik som kan fås print-on-demand

Dramawebben – fri svensk dramatik

BR:s Amatörteaterfestival

Mellan åren 1993-2015 arrangerade BR en amatörteaterfestival vartannat år. Festivalen hölls på olika platser och i samarbete med olika parter; bygdegårdsföreningar, amatörteatergrupper och regionala scenkonstinstitutioner.

Bygdegårdarnas Amatörteaterfestival – en historik

2015 Norrköping, Östergötland