Beredskap

Bygdegårdar är en tillgång i beredskapsarbetet oavsett om det gäller kriser i fredstid och höjd beredskap för krig. Lokalerna och de engagerade människorna är en resurs som har visat sig viktig vid flera tillfällen som till exempel skogsbränder, stormar, oljeutsläpp, eftersök av försvunna personer och olika försvarsövningar. Bygdegården kan också vara en sambandscentral eller uppsamlingsplats för material.

I bygdegården kan föreningar i lokalsamhället och kommunen samarbeta. Många bygdegårdsföreningar arbetar aktivt med beredskap och skapar rutiner och strukturer för att klara svåra situationer på ett bra sätt.

Broddbo bygdegård fungerade som ledningsplats vid släckningarbetet av bränderna i Sala sommaren 2018. Foto: Anders Weiss

Expert inom kris, särskilda händelser och totalförsvar

Björn Körlof

bjorn.korlof@bygdegardarna.se