Konstdeposition

En av medlemsförmånerna som medlemsförening i riksförbundet är möjligheten att få låna konst till er lokal. Med en konstdeposition blir konsten en naturlig del av människors vardag.

Ända sedan riksförbundet bildades har konst köpts in till verksamheten. Konsten har en naturlig plats i den allmänna samlingslokalen och är lika given del av den demokratiska rättigheten att ha nära tillgång till konst. Från 1977 har vi erhållit ett anslag till vår verksamhet Konst åt alla för att köpa in samtida konst av yrkesverksamma konstnärer.

Idag äger riksförbundet och därmed hela organisationen över 4000 konstverk. Konstverk av olika tekniker; olja, akvarell, skulptur, akryl, textil, fotografi, litografi och olika blandverk. De finns placerade hos cirka 600 föreningar.

Låna konst utan kostnad

Konsten är en medlemsförmån – vilket betyder att medlemmar lånar den utan kostnad, den är försäkrad under depositionstiden och ni får ha den så länge ni vill eller så länge ni är medlemmar. Den enda kostnaden är för returfrakten till förbundskansliet när ni vill lämna tillbaka den.

Vilken konst vill ni ha till er bygdegård? Fotografera er lokal, fyll i blanketten nedan eller skicka ett mejl. Beskriv om det är något särskilt ni är ute efter. Ett tilltal, uttryck, teknik eller kanske en färg. I dialog hittar vi sedan verk ur konstsamlingen som kommer till er.

Mer information

Vill du hitta mer information och inspiration kopplat till konst? Kanske hitta något samarbete kring något konstarrangemang? Eller bara få lite mer kunskap? Då går det att hitta mer information och hjälp kring konst här:

Verksamhetsutvecklare konst och kultur

Stefan Löfgren