Amatörteater

Bygdegården är en perfekt plats för amatörteater. Här finns ett tomt golv, fyra väggar och framförallt högt i tak.

Idag finns ett hundratal bygdegårdsföreningar med amatörteaterverksamhet – antingen att den drivs som föreningens egen verksamhet eller så har någon annan förening eller grupp den som sin hemmascen.

Att få skapa själv, uttrycka sina tankar och utveckla sina kreativa och konstnärliga förmågor är viktiga för varje människa. Teater är ett bra sätt där texten i relation till bland annat scenens utformning och kostymens tilltal samverkar. Att bedriva amatörteaterverksamhet kan inkludera så många olika människor och så många olika intresseområden: regissör, skådespelare, scenograf, kostymör, attributör, ljussättare, kompositör, musiker, producent, publikvärd och många, många fler. En verksamhet som kan bedrivas för olika åldrar eller generationsövergripande.

Bygdegården har över tid varit en viktig plats för amatörteaterns utveckling. Drama, revy, bygdespel, spex eller olika historiska spel är några av de områden som funnit sin scen i den allmänna samlingslokalen. Under ett antal år arrangerade riksförbundet även nationella amatörteaterfestivaler som samlade grupper från hela landet. Riksförbundet är också ansluten till Amatörteaterns Riksförbund (ATR) och har kontakt med dem och sprider information om deras verksamhet såsom manusbibliotek och utbildningar. Eftersom dramatik också skyddas av upphovsrättslagen hänvisar vi till ATR även när det gäller rättigheten att spela skyddad dramatik.

Bra länkar för amatörteaterföreningar

Amatörteaterns Riksförbund ATR – har ett sökbart manusbibliotek, erbjuder kurser och har amatörteaterföreningar som medlemmar

DramaDirekt  – svensk dramatik som kan fås print-on-demand

Dramawebben – fri svensk dramatik