Aktivitetstips

Vilken är er nästa barn- och ungdomsaktivitet i bygdegården? Det finns massor av saker som ni kan hitta på både inom- och utomhus! Fråga de unga vad de vill hitta på härnäst!

Inspireras av Att spela spel! – Idéboken som har tagits fram i samarbete mellan Bygdegårdarnas Riksförbund och Spelhobbyförbundet Sverok. Arrangera rollspel, LAN, brädspelskväll eller prova på effektsminkning och klä ut er till zombies och monster. I Idéboken beskrivs olika typer av spelaktiviteter, hur de arrangeras, och vilken utrustning som behövs för respektive aktivitet.

Fler tips på aktiviteter:

Fritidsgård/Öppet Hus i bygdegården. Låt barn och ungdomar få hänga i bygdegården och hitta på sina egna aktiviteter. Exempelvis kan en ung arrangörsgrupp bildas som planerar aktiviteter för jämnåriga eller yngre.

Filmvisning. Det är roligt och lätt att visa film i bygdegården. Rättigheter ordnas genom Swedish film och vi rekommenderar kommersiell visning där ni kan sälja biljetter och annonsera. Hör av er till oss så fixar vi affischer till er visning!
Läs mer om att visa film i bygdegården.

Skapa egna filmer. Mobiler och iPads kan användas för att göra egna filmer. Det finns många bra verktyg. För iPads sök på internet på iMovie Tutorial eller iMovieguide. Kanske finns det några unga i trakten som vill hålla i en workshop?

Dans- eller teaterworkshop. Ta kontakt med en lokal dans- eller teaterförening eller samarbeta med ett studieförbund. De kan engagera bra ledare på olika nivåer och inom i olika stilar.

”Wild Kids” äventyrsskattjakt med utomhusaktiviteter och uppdrag i naturen runt bygdegården. Sätt upp stationer med roliga och kluriga uppgifter som kräver samarbete i gruppen. Kan göras under olika årstider och med varierande teman.

Prova-på cirkus. Cirkuspedagogerna kommer med lindansställning och jongleringsutrustning och låter deltagarna få prova på att själva vara cirkusartister och göra konster de inte visste att de kunde!  Tag kontakt med någon förening eller organisation som arrangerar prova-på cirkus.

Matskola eller matlagningskurs. Laga nya maträtter och baka goda bakverk tillsammans. Kan göras på teman som exempelvis mat från olika länder, deltagarnas egna favoritrecept eller helt enkelt bara fokusera på närproducerad mat efter säsong. 4H arrangerar matskolor som en-veckas dagläger där barn och unga får besöka en lantgård, laga mat och baka. Kolla upp om ni kan göra ett samarbete. www.matskolor.se

Ordna LAN där datoranvändarna kopplar ihop sina datorer för att spela under ett dygn eller en helg. Ni behöver ordentlig nät-uppkoppling, gärna fiber. Har ni inte fiber så undersök med er internetleverantör om ni kan öka på hastigheten tillfälligt.

Lajv (levande rollspel). Varje deltagare får hitta på en karaktär och improvisera med den tillsammans i grupp, utan publik. Inspireras av ett tema, som kan vara allt från sci-fi till mutanter eller medeltid och fantasy. Kolla upp om det finns någon lajvförening att samarbeta med i er närhet. Vi kan även tipsa om Lajvverkstaden från Västerås och deras lajvpedagoger, som anlitas över hela landet. Pedagogerna har då med sig lajvupplägg och kläder. www.lajvverkstaden.se