• Hem
  • Nyheter

Fem stora utvecklingscheckar och tjugo ungdomscheckar beviljade

Nu har stöden från lotteriöverskottet 2022 beviljats – 20 ungdomscheckar à 5 000 kronor och fem stora utvecklingscheckar om 100 000 till 300 000 kronor.

20 föreningar får bidrag till aktiviteter av, med och för barn och ungdomar. Det blir som vanligt i bygdegårdar en bred palett av aktiviteter med disko, pyssel, teater, musikstudio, filmvisning, sällskapsspel, sagovandring, LAN, ungdomsgård, konstkurs, simskola, robotbyggande, dans- och cirkusworkshops.

– Vi är så glada att kunna bidra till allt detta! Lotteriöverskottet ger oss möjlighet att stötta föreningarna lite extra i allt arbete de gör, säger Kenneth Lundmark, förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Fyra av de fem föreningarna som fick en stor utvecklingscheck ska bygga utomhusscener och en ska göra en uppfräschning av bygdegårdens populära gym.

– De stora utvecklingscheckarna kan sökas för sådant som det inte går att söka medel för på annat håll. Det känns bra att vi kan stötta utomhusmiljöer och skapa förutsättningar för nya typer av arrangemang, säger Per Lodenius, förbundsordförande, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Läs mer om vilka föreningar som fick stöd  >>