• Hem
  • Nyheter

Elkompensationen omfattar bygdegårdsföreningar

Den 27 oktober presenterade regeringen tillsammans med Svenska kraftnät en modell för kompensation för höga elpriser. Alla elanvändare med eget nätavtal i SE3 och SE4 få ta del av stödet. Det gäller alltså både hushåll, företag och föreningar. Stödet riktar sig till alla med elavtal och baseras på den totala förbrukningen under perioden oktober 2021 till september 2022. Om föreningarna går in på sina elnätsbolags hemsidor eller tittar på gamla elräkningar kan de få fram sin tidigare förbrukning och räkna ut hur mycket pengar de kommer att få. När pengarna betalas ut är dock oklart.

Notera är att inget är uttalat vad gäller kompensation för höga elpriser för kommande vinter. Detta är alltså ingen vi kan räkna med. Bygdegårdarnas Riksförbund rekommenderar alla medlemsföreningar att fortsatt prioritera energibesparande åtgärder enligt de tips vi skickat ut.

– Mycket viktigt att komma ihåg att stödet är retroaktivt och inför vintersäsongen måste vi fortsätta med energibesparande åtgärder i våra fastigheter, säger Ulph Lundgren, verksamhetsutvecklare för fastighetsfrågor på förbundskansliet.

Läs mer om hur vi hanterar elpriserna >>