• Nyheter

Drygt 2,5 miljoner i lotteriöverskott

Bygdegårdarnas Riksförbund har tagit emot en check på 2 556 731 kronor från Landsbygdslotten. Pengar som ska komma bygdegårdsföreningarna till nytta.

– Vi är så glada över att få detta överskott som går direkt ut till våra medlemmars verksamhet! säger Per Lodenius, förbundsordförande, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Det är det fjärde överskottet från riksförbundets egen skraplott, Landsbygdslotten. Senast det delades ut ett överskott på över en miljon kronor var 2019.

– Det är fantastiskt att se ett sådant här överskott! Vi gläds åt att bidra till en rikare landsbygd – både genom att göra människor runt om i landet till vinnare och genom överskottet till Bygdegårdarnas Riksförbund. En betydelsefull verksamhet som skapas av engagerade människor och alltid utgår från bygdens unika behov av en samlingsplats, säger Kristin Bernhardsson, operativ chef på Nordic Lottery som driftar lotteriet.

Nu börjar processen för att besluta hur pengarna ska användas denna gång:

– En sak är säker – att bygdegårdsrörelsen ska få nytta av detta överskott av vår lotteriverksamhet, avslutar Kenneth Lundmark, förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Lotten kan antingen prenumereras på, köpas hos ATG-ombud eller köpas av vissa bygdegårdsföreningar.

Läs mer om Landsbygdslotten

Beslut om hur medlen fördelas kommer senare i höst. Håll utkik på hemsidan och i andra digitala kanaler.

Kenneth Lundmark, Anders Karlsson, Kristin Bernhardsson (Nordic Lottery) och Per Lodenius. Foto: Malin Bondeson