• Hem
  • Nyheter

Utomhusfilmturné i landets bygdegårdar

Utomhusfilmsuccén från förra sommaren i två bygdegårdsdistrikt blir i år fyra. Filmvisningsutrustning turnerar mellan olika bygdegårdar för att visa film i mörka augustikvällar.

Förra året genomfördes turnéer av filmvisningar utomhus i Gävleborg och Stockholms län. I år har även bygdegårdsdistrikten i Värmland och Södermanland anslutit. Totalt deltar 29 föreningar i år.

– Det är underbart att se hur lokala föreningar i samarbete med sina distrikt och regioner jobbar för att kunna erbjuda härliga filmkvällar runt om i landet, säger Niklas Fischer, verksamhetsutvecklare för bygdegårdarnas filmverksamhet.

Bygdegårdarna får stöd från regionerna genom utlån av filmutrustning och personal, men i vissa fall även genom evenemangsstöd till de arrangerande föreningarna. Föreningarna har fått välja mellan sju filmer i olika genrer. De har i huvudsak valt de svenska titlarna i listan. Utvandrarna, Dag för dag och Tisdagsklubben. För mer information om de specifika arrangemangen se även föreningarnas hemsidor och/eller sociala medier.