• Nyheter

Två kuster möts – Livland och Gotland

Två kuster möts – Livland och Gotland. Foto: Jānis Mednis

Foto- och musikutställningen – Två kuster möts – som förenar Livlands kust och Gotland, av fotografen Jānis Mednis, visas på Rodarve hembygdsgård 13–22 oktober.

– Jag vill bygga en virtuell bro mellan de två kustlinjerna. Foton och musik förbinder båda kulturerna och skapar en känsla av att den gotländska och den livländska kusten bli ett med varandra, säger Jānis Mednis, fotograf och projektledare för utställningen.

Utställningen visas nu för första gången i Sverige. Fotografierna är tagna av den lettiska fotografen Jānis Mednis på Gotland och den livländska kusten under perioden 2006–2020. I utställningen visas 30 storskaliga bilder som är indelade i liknande par – 15 från livländska kusten och 15 från gotländska kusten. Musik av sångaren Charlotte Berg och kompositören Jan Ekedahl med Gunnfjauns Kapell och från Livland sångarna Reinis Zumbergs och Lelde Jurciņa med Nurmorkestõr, ackompanjerar fotografierna.

– Fiskarbyarna, människors livsstil, träarkitektur, människors porträtt, gamla vikingakyrkogårdar är så lika varandra att det ibland är svårt att avgöra om det är den livländska kusten eller Gotland, säger Jānis Mednis.

– Det är roligt att vi får ha vernissage första gången utställningen visas i Sverige. Den kommer att visas i det som tidigare var hönshus och som är belägen alldeles ovanför den fortfarande aktiva fiskehamnen, säger Jan Åberg, Östergarn-Gammelgarns hembygdsförening.

Östergarn bygdegårdsförening samverkar med hembygdsföreningen genom att ha olika utbud av aktiviteter.

– Vi konkurrerar inte med varandra utan försöker att på bästa sätt kombinera de olika aktiviteterna med respektive förenings förutsättningar. Samarbetet kring ”Två kuster möts” är ett bra exempel på detta; ett spännande evenemang som erbjuds av bygdegårdarnas riksorganisation, men där vi tycker att hembygdsgården kan erbjuda bästa lokalen för just detta evenemang. säger Katarina Michanek, ordförande, Östergarn bygdegårdsförening.

– Det känns helt naturligt att ha denna vernissage på Gotland eftersom projektets ambition är att knyta samman våra kustområden. Samverkan och vänskap mellan grannländer känns extra viktigt att arbeta för i dessa tider av oro och krig i vårt närområde, säger Björn Ahlsén, vice ordförande, Gotlands bygdegårdsdistrikt.

Fredag 13 oktober kl. 17.00
Lördag 14 oktober kl. 13.00–17.00
Söndag 15 oktober kl. 13.00–17.00
Lördag 21 oktober kl. 13.00–17.00
Söndag 22 oktober kl. 13.00–17.00

www.bygdegardarna.se/ostergarn
www.bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/connecting-livonian-coast-and-gotland-fotoutstallning

Program
Fredag 13 oktober kl. 17.00 Vernissage med tal av flera gäster och livekonsert med Charlotte Berg, Jan Ekedahl, Julgi Stalte, Lelde Misus och Jānis Mednis

Lokal värd Östergarns bygdegårdsförening (Östergarns Bygdegård Kulturhuset) i samarbete med Rodarve hembygdsgård (Östergarn-Gammelgarns hembygdsförening)

Ett samarrangemang med Gotlands bygdegårdsdistrikt

gotland-grön-tvåradig

Om utställningen

Det utställda bildmaterialet av fotografen Janis Mednis är ett resultat av frekventa besök på Gotland och den livländska kusten under perioden 2006–2020.

30 storskaliga bilder är indelade i liknande par – 15 från livländska kusten och 15 från gotländska kusten.

Bilderna ackompanjeras av gotländsk och livländsk traditionell musik. Livländska sånger följs av gotländska världsmusiklåtar i ett helt musikstycke.

Musikartister: gotländska sångerskan Charlotte Berg och kompositören Jan Ekedahl med Gunnfjauns Kapell, och livländska artister: sångarna Reinis Zumbergs och Lelde Misus med Nurmorkestõr.

2020 hade utställningen premiär på Lettlands Nationalbibliotek i Riga. 2023 besöker utställningen Gotland och skärgården i Stockholms läns bygdegårdsdistrikt.

Janis Mednis och Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund, har kurerat utställningen.

En utställning med stöd och i samarbete med: