Sveriges största utomhusfilmturné

De senaste årens turnéer med utomhusvisningar av film i bygdegårdar växer så det knakar. I år genomförs nära 60 visningar i åtta olika bygdegårdsdistrikt. Så chansen att få sitta i gröngräset en augustikväll och se film på stor duk är i år större än någonsin.

I år genomförs Sveriges största utomhusfilmturné i bygdegårdsrörelsens regi. Utomhusfilmturnéerna är uppskattade arrangemang som sker i samarbete mellan Bygdegårdarnas Riksförbund, bygdegårdsdistrikt, regioner och arrangerande bygdegårdsföreningar. Regionerna lånar i många fall ut utrustning till turnéerna eller stödjer på andra sätt.

– Vi är i år särskilt glada att Svenska Filminstitutet har valt att ge stöd till marknadsföring och projektledning samt att LRF går in och bekostar delar av visningarna, säger Niklas Fischer, verksamhetsutvecklare film, Bygdegårdarnas Riksförbund.

De allra flesta föreningar visar den svenska filmen Ett sista race, men även amerikanska The Peanut Butter Falcon och brittiska Det sista stoppet visas på flera ställen. Miracle Club och The Old Oak visas också. Några föreningar bjuder på en nostalgitripp med Att angöra en brygga.

Föreningarna är i full gång med planeringen av filmkvällarna där filmdukarna spänns upp mellan träd eller mot husväggar, på bryggor och dansbanor och det ofta finns popcorn, fika och varm korv till försäljning. Besökarna sitter på utburna stolar och bänkar, medhavda stolar och filtar.

– Vi ser verkligen fram emot härliga kvällar när augustimörkret sänker sig över bygderna, avslutar Niklas.

De åtta medverkande bygdegårdsdistrikten är Västmanland, Östergötland, Skåne, Sjuhärad, Uppsala, Södermanland, Stockholms län och Värmland.

Se turnéplanen för utomhusfilm 2024  >>

Utomhusfilmvisning vid Högsgården. Foto: Niklas Fischer