• Nyheter

Prästholms byahusförening är årets bygdegårdsförening

Prästholms byahusförening i Luleå kommun är årets bygdegårdsförening 2024. Men för drygt ett år sedan var det nära att föreningen lades ner. Allt ställdes då på sin spets – rädda eller inte rädda? Så formades planen Rädda byahuset.

– Att vi får ta emot utmärkelsen årets bygdegårdsförening är världens bästa kvitto på att det vi gör är rätt och att vi går åt rätt håll. Det är bränsle till alla de här otroliga människorna som sitter i styrelsen och alla som hjälper till, säger Emilia Thomtén, ordförande i Prästholms byahusförening.

För ett år sedan var det mycket som pekade neråt för Prästholms byahusförening i Luleå kommun, Norrbotten. Minskat engagemang i spåren av pandemin. En lokal med bristande underhåll. Och ont om pengar i kassan.

Det var då smällen med avloppet kom. Med nytt regelverk var det underkänt och behövde åtgärdas. Prislapp: 150 000 kronor. Om inget gjordes skulle byahuset vara tvunget att läggas ner.

– Vi ställdes inför ett vägval och valde att satsa eftersom byahuset är så centralt i vår by. Vi har ingen annan service. Det är i byahuset vi skapar sammanhang och gemenskap för såväl gammal som ung, säger Emilia som 29 år gammal valdes till ny ordförande på årsmötet i maj 2023.

Föreningen fick ett investeringsbidrag från kommunen på hälften av summan som krävdes för att fixa avloppet och resten jobbade de ihop genom arrangemang och insamlingar.

– Att ha loppis är värsta kassakon. Vi sålde hamburgare, våfflor och loppisfynd och fick in 42 000 kronor på två dagar, berättar Emilia.

Styrelsens sammansättning är en nyckel menar Emilia, de är olika personer som vill olika saker och engagemang föder engagemang. De satsar på verksamhet som de tycker är kul och folk hänger på.

– Vi har kört klassiska aktiviteter: kaféer, serverat älgköttssoppa och haft tunnbrödskurs. Sedan har vi en skräckvandring tillsammans med idrottsföreningen med Vi skrämmer Sverige-bidrag från Bygdegårdarnas Riksförbund. Hela byn är engagerad. Alla går in för det. Folk har hängt i träd för att hänga upp vajrar och svetsat linbanor för att vi ska kunna ha flygande spöken. Det är så kul att se hur det tindrar i ögonen.

Föreningen jobbar även med miljömässig hållbarhet genom bland annat skrotinsamling, minskad elförbrukning och egen odling av grönsaker.

– Hållbart och ekonomiskt går ofta hand i hand, säger Emilia.

Juryns ordförande, Anders Karlsson, vice förbundsordförande, säger så här om valet av föreningen:

– Prästholms byahusförening har verkligen gjort en fantastisk resa där den med stort engagemang och många ideella krafter vänt en negativ utveckling. Föreningen är en inspirationskälla och ett föredöme som visar att det med enkla medel går att göra stor skillnad i bygden och för samhället i stort.

Motivering

Från hot om avveckling till kraft för utveckling. Byahuset är räddat efter svåra år i spåren av pandemin. Byggnaden har rustats. Verksamheten är bred, samlar personer i olika åldrar och attraherar människor med olika intressen. Omtanken om miljön står i centrum och tar sig många olika uttryck; egen odling, återbruk av material, återvinningsstation, insamling av skrot, bygge av fågelholkar. Föreningen är en inspirationskälla och ett föredöme som visar att det med enkla medel går att göra stor skillnad för bygden och samhället i stort. Genom gedigen kommunikation och marknadsföring når föreningen ut vitt och brett – en förening och ett byahus för alla! Prästholms byahusförening är årets bygdegårdsförening i Sverige 2024.

Bilder
Prästholms byahus i Luleå kommun byggdes 1987-1988 och ersatte den gamla skolan som tidigare stod på samma plats. Foto: Frida Larsson