Nominera en lokal eldsjäl

Nominera en lokal eldsjäl, en lokal hjälte, som vill bidra till att lyfta fram det ideella engagemanget i en ny egenproducerad vandringsutställning på temat ideellt engagemang och föreningslivets betydelse.

Vi söker engagerade förebilder som i ord och bild vill dela med sig av sina drivkrafter, erfarenheter, bästa tips och goda exempel. Det kan vara någon som bidrar i det lilla eller det stora, någon som har jobbat kontinuerligt i många år eller någon har gjort en kort men väldigt uppskattad insats. Vi ser framför oss en variation av förebilder som lyfts fram i utställningen!

Du kan nominera dig själv eller någon annan, och om du vill kan du nominera flera.

Om utställningen

Bygdegårdarnas Riksförbund ska under 2024 ta fram en utställning på temat lokala hjältar och föreningsengagemang. Utställningen ska lyfta bygdegårdsrörelsen och föreningslivet ur ett samhällsperspektiv samt de mänskliga drivkrafterna i det ideella engagemanget. Det blir en vandringsutställning som med start 2025 ska gå på turné på bygdegårdar i Sverige.

Basen i utställningen blir 24 eldsjälar inom bygdegårdsrörelsen, som medverkar i ord och på bild(er). De som väljs ut kommer att bli intervjuade och fotograferade. Vi söker en eldsjäl per bygdegårdsdistrikt.

Förbundsstyrelsen fattade beslut om att producera utställningen vid styrelsemöte 15 september 2023. Utställningen finansieras via Landsbygdslottens överskott.

Den du nominerar ska
  • vara aktiv inom ett av Bygdegårdarnas Riksförbunds 24 bygdegårdsdistrikt eller i en förbundets närmare 1 500 föreningar,
  • vilja vara med på bild och via intervjuer berätta om sig själv och sitt engagemang,
  • vilja delta på en träff i Stockholm 15–16 augusti (lunch till lunch) för att bli intervjuad och fotograferad.
  • vara tillfrågad och ha gett sitt medgivande till nomineringen.

Nominera senast 8 april

Resa och logi med mera för medverkan på gemensamma träffen i Stockholm betalas av Bygdegårdarnas Riksförbund. Ingen övrig ersättning utgår.

Så här nominerar du

Du nominerar via detta formulär: forms.gle/kpVvHKVQ8D3ByNSz5

• Namn och kontaktuppgifter till den som nomineras
  • Ålder för den som nomineras
  • Motivering till varför personen ska vara med i utställningen (max 800 tecken inklusive blanksteg)
  • Förening/distrikt personen är aktiv i
  • Namn och kontaktuppgifter samt förening/distrikt för den som nominerar
Om urvalet

Förbundsstyrelsens engagemangs- och ungdomsråd svarar för slutligt urval och hänsyn kommer att tas till geografisk spridning, ålder, kön, variation med mera. Ambitionen är att utställningen ska spegla den stora bredd som bygdegårdsrörelsen står för. Vi siktar på att urval ska vara klart senast 31 maj 2024.

Mer information

Om nominering och urval, kontakta Marie Sandehult, ordförande i engagemangs- och ungdomsrådet, marie@enanger.com

Om utställningen, kontakta Anna-Lena Nilsson, förbundskansliet, anna-lena.nilsson@bygdegardarna.se