• Hem
  • Nyheter

Mikael Larsson föreslagen till ny förbundsordförande

På förbundsstämman i Mora i juni avgår Per Lodenius som förbundsordförande för Bygdegårdarnas Riksförbund. Riksvalberedningen föreslår nu Mikael Larsson, med ett långt engagemang i bygdegårdsrörelsen, som ny ordförande.

Mikael Larsson är sedan 2018 riksdagsledamot och sitter Försvarsutskottet. Hans engagemang i Björketorps bygdegård började redan som 17-åring, en bygdegård som hade varit en del av hans liv sedan barnsben.

– Bygdegårdssverige är så mycket mer än bara lokaler, det är kalas, fest, kulturaktiviteter och studiecirklar. Bygdegårdagarna är inte bara en viktig del i samhällsgemenskapen utan många gånger också en avgörande motor i den lokala samhällsservicen. Bygdegårdarnas och alla eldsjälars betydelse på många orter runt om i hela Sverige går inte att understryka nog, säger Mikael.

Sveriges bygdegårdar ligger Mikael väldigt varmt om hjärtat. 2020 mottog han förbundets högsta utmärkelse för sitt stora engagemang i bygdegårdsrörelsen.

– Jag är mycket glad men också ödmjuk över det stora förtroendet från valberedningen. Får jag medlemmarnas förtroende på stämman i juni ser jag fram mot att tillsammans med alla aktiva runt om i landet bidra till att lyfta bygdegårdssverige och svenska landsbygder, säger Mikael.

Mikael Larsson vid sin bygdegård Björketorp. Foto: Privat

Bakgrund

Riksdagsledamot (C) sedan 2018 i Försvarsutskottet. Tidigare bl.a. verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan.

Haft förtroendeuppdrag inom Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, Leader Sjuhärad, Björketorps bygdegårdsförening och Sjuhärads bygdegårdsdistrikt samt Bygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstyrelse.