• Hem
  • Nyheter

Medlemsökning i fem bygdegårdsdistrikt

Bygdegårdarnas Riksförbund har fram till 2020 ökat i medlemsantal i 46 år i rad, under pandemiåret 2020 minskade dock medlemsantalet totalt med tre föreningar sett till hela landet.

– Därför är det extra glädjande att fem bygdegårdsdistrikt har ökat i medlemsantal! 2020 har varit ett speciellt år för oss, liksom för hela samhället, med coronapandemin som har gjort att verksamheten och uthyrningarna av bygdegårdar har minskat över hela landet, säger Karin Fälldin, förbundschef i Bygdegårdarnas Riksförbund.

De fem distrikt som har ökat är Stockholms län, Södermanland, Kronoberg, Skaraborg och Dalarna. Totalt har 14 nya föreningar blivit medlemmar och 17 gått ur, vilket ger en nettominskning med tre medlemmar.

Vi önskar följande medlemmar välkomna till riksförbundet:

• Hökarängens Stadsdelsråd, Stockholms län
  • Kreativa Byalaget Läppe, Södermanland
  • Bosebo Bygdegårdsförening, Jönköping
  • Härlundabygden AB, Kronoberg
  • Vartofta-Åsaka Hembygdsförening och Skörtorps Bygdegårds- & Hembygdsförening, Skaraborg
  • Gesunda Bystugeförening, Kullens Byggnadsförening, Tasbäcks Bystuga och Käringbergets Bystugeförening, Dalarna
  • SK Vidar, Västernorrland
  • Holmöns Bygdebolag, Stöckebygdens utveckling och Hjåggsjöbygdens intresseförening Drakarna, Västerbotten