• Nyheter

Långheds bygdeförening är Årets bygdegårdsförening

Långheds bygdeförening i Ovanåkers kommun tilldelas Bygdegårdarnas Riksförbunds utmärkelse Årets bygdegårdsförening i Sverige 2023.

– Det här är hur stort som helst. Jag känner mig så stolt över verksamheten och vad alla engagerade i föreningen bidrar med och har jobbat med och för, under över tjugo år, säger Margareta Englund, ordförande i Långheds bygdeförening.

Långheds bygdeförening har under de senaste åren utvecklat såväl bygdegården som verksamheten genom olika projekt. Nu driver de projektet ”Kulturarv längs Hässjaån” och har nyligen avslutat ”Kulturarv möter framtid”, båda Leaderprojekt. Bygdegården har numera ett fullt utrustat restaurangkök, en nybyggd bagarstuga utifrån traditionell hälsingemodell och utomhus har byggts en bakugn av mer internationellmodell. Genom dessa så har en lång rad aktiviteter för människor i olika åldrar och med ursprung från olika kulturer i världen blivit möjliga.

– Mat och bak blir ett kitt. Det blir fina samtal, man pratar om bröd, sina grönsaker, hur man odlar, smaker. Det är naturligt att samlas kring mat och bak, säger Margareta Englund.

Nyckeln till föreningens framgång är samverkan och många ideella krafter. Mer än 60 personer är engagerade ideellt som funktionärer i föreningen och fler hör av sig och vill engagera sig i föreningen.

– Många ser att vi har väldigt roligt tillsammans, säger Margareta Englund.

Juryns ordförande Anders Karlsson, som också är vice ordförande i Bygdegårdarnas Riksförbund, säger så här om valet av Långhed:

– Det är en ynnest att få utse årets bygdegårdsförening bland alla våra 1 456 medlemmar. Långhed är verkligen en fantastisk förening som för människor samman på ett väldigt positivt sätt.

Juryns motivering:
I Långhed möts människor, kulturer och generationer. Men en attraktiv och tillgänglig bygdegård som bas är bygdeföreningen navet i bygden. Leaderprojekt och goda samarbeten för utvecklingen framåt: Bagarstuga, välrustat kök, stora marknader, brett kulturutbud, mat från stora delar av världen, Hälgeparken för barn, sommarjobb för ungdomar. Hållbarhets- och miljöarbete genomsyrar alla val i verksamheten. Långhedsbygdeförening visar att allt är möjligt – årets bygdegårdsförening i Sverige 2023.

Vårmarknad och tunnbrödsfestival 2023. Alltid andra lördagen i maj. En dag som bjöd på härlig gemenskap, aktiviteter och knallar med hantverk. Årets specialare var hälsingehambo på gatan med Alfta Spelmanslag och dansarna Golvdraget. Foto: Anita Holm

Klicka på bilderna nedan för att se dem i större format:

Utmärkelsen delas ut vid Bygdegårdarnas Riksförbunds nationella träff för bygdegårdsaktiva i Visby 15-17 september.

www.langhed.se
www.facebook.com/langhed