• Nyheter

Förbundsordförande Per Lodenius tackar för sig

Per Lodenius valdes till förbundsordförande för Bygdegårdarnas Riksförbund på förbundsstämman i Trollhättan 2017.

– Jag har i snart sju år haft ett av de bästa uppdrag man kan ha. Inte minst om man vill vara med och utveckla föreningslivet och civilsamhället i hela landet. Det är ett intressant, roligt och mycket givande uppdrag, säger Per.

Per väljer att inte ställa upp till för omval till ordförande på förbundsstämman i juni och fortsätter:

– Någon gång måste man släppa taget, gå vidare och låta någon ny ta över.

Det har varit händelserika år med framtagande av visionen – Bygdegårdarna samlar Sverige! – och långsiktiga mål för bygdegårdsrörelsen. Riksförbundet har firat 75-årsjubileum och släppt en jubileumsbok.

– Vi har också satt Bygdegårdarnas Riksförbund på Sveriges kulturkarta med Kulturbygdsturnén, stärkt vår position gällande landsbygdsutveckling och den resurs bygdegårdsrörelsen kan vara för totalförsvaret och vid kris och beredskap, säger Per.

Under Pers tid mötte rörelsen också svårigheter som coronapandemin och skenande energipriser.

– Då har vi kavlat upp ärmarna och intensifierat vårt påverkansarbete gentemot politiker och myndigheter.

Per säger att han kommer att fortsätta följa bygdegårdsrörelsen och hur den utvecklas och avslutar:

– Det har varit fantastiskt att följa allt som har hänt i bygdegårdarna och den enorma kraft som finns i alla föreningar. Mitt engagemang för bygdegårdrörelsen kommer inte att försvinna, det ska bara hitta nya vägar.

Per Lodenius avtackas på förbundsstämman 1 juni i Mora och på förbundskansliet 12 juni.

Foto: Josefine Lund Lodenius