Under sommaren har det på många håll i media pratats om det retroaktiva lagkravet som träder i kraft 1 januari 2025 där alla fastighetsägare (ej privatpersoner) med fastigheter som använder energi för uppvärmning och har mer är 20 parkeringsplatser (läs: parkeringsmöjligheter) ska tillhandahålla minst en offentlig laddpunkt för elfordon. Laddpunkten bör även vara förberedd för betalningslösning. Regeringskansliet arbetar med frågan och hoppas komma med förtydliganden och klargöranden i slutet av 2024. Det nya Energidirektivet som beslutats i EU och bland annat påverkar detta datum har ännu inte fastställts i svensk lagstiftning.
Bygdegårdarnas Riksförbund bedriver tillsammans med en rad andra aktörer som företräder ideella fastighetsägare påverkansarbete för att lagens andemening ska anpassas och justeras så att ideella fastighetsägande föreningar inte ska behöva drabbas av stora kostnader och att undvika överetablering av laddpunkter på små orter.
Regeringskansliet är medvetna om situationen för våra medlemmar och ideella fastighetsägare och frågan är just nu på beslutfattarnas bord.
– Uppmaningen till våra medlemmar är att inte göra någonting just nu i denna fråga utan kontakta förbundskansliet om kommunföreträdare hör av sig. Vi har bra dialog med regeringskansliet och goda förhoppningar om en mer anpassad utformning av utbyggnaden av laddinfrastrukturen för elfordon som även tar hänsyn till ideella fastighetsägares förutsättningar, säger Ulph Lundgren, Bygdegårdarnas Riksförbund.
Bygdegårdarnas Riksförbund ser positivt på den gröna omställningen och bedriver själva ett intensivt hållbarhetsarbete. Detta till trots är det rimligt att undantag beviljas för ideella fastighetsägare så att man hittar lösningar utifrån de lokala förutsättningarna.