• Hem
  • Nyheter

Mikael Larsson vald till ny förbundsordförande

Den 1 juni valde Bygdegårdarnas Riksförbund Mikael Larsson till ny förbundsordförande på förbundsstämman i Mora.

Mikael Larsson, riksdagsledamot, från Björketorp i Sjuhärad har ett långt engagemang i bygdegårdsrörelsen och har nu valts till riksförbundets nye ordförande.

– Jag är glad, ödmjuk och stolt över det förtroende medlemmarna i bygdegårdssverige har gett mig. Jag ser bygdegårdarna som en stark potential att fortsatt vara med och driva Sveriges landsbygder framåt med verksamhet i våra lokaler, säger Mikael Karlsson.

Mikael Larsson är sedan 2018 riksdagsledamot och sitter Försvarsutskottet. Hans engagemang i Björketorps bygdegård började redan som 17-åring, en bygdegård som hade varit en del av hans liv sedan barnsben.

– Det händer så mycket spännande inom bygdegårdsrörelsen på alla plan just nu – kultur, miljö, ungdom, landsbygd och beredskap. Detta arbete ska vi fortsätta med. En sak som är viktig är att stärka bygdegårdarnas roll i samhället och visa på vikten av bygdegårdar i hela landet. Alla i Sverige ska veta vad en bygdegård är, säger Mikael.

Mikael har tidigare suttit i Bygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstyrelse och 2020 mottog han förbundets högsta utmärkelse för sitt stora engagemang i bygdegårdsrörelsen.

– I min roll som riksdagsledamot kommer jag att lyfta bygdegårdarna mer aktivt i riksdagen. Ett exempel är att bygdegårdarna nämns i Försvarsberedningens rapport Kraftsamling. Hela bygdegårdsrörelsen behöver visa upp bygdegårdarna för makthavare på alla nivåer i hela landet, säger Mikael och avslutar:

– Bygdegårdarnas och alla eldsjälars betydelse på många orter runt om i hela Sverige går inte att understryka nog.

Mikael Larsson vid sin bygdegård Björketorp. Foto: Privat

Bakgrund
Riksdagsledamot (C) sedan 2018 i Försvarsutskottet. Tidigare bl.a. verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan.

Haft förtroendeuppdrag inom Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, Leader Sjuhärad, Björketorps bygdegårdsförening och Sjuhärads bygdegårdsdistrikt samt Bygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstyrelse.