Hamnstugan, Hamngatan 32

Inledning
Utställningen ”Personliga minnen från hamnstugan”
Mer att läsa

Inledning

Hamnstugan hör ihop med hamnen och Hästholmens fyr. Själva fyren uppfördes 1897. Stugan, som flyttades från Tjugby till sin nuvarande plats, blev fyrvaktarbostad. Här bodde stationskarlen och fyrvaktaren Alfred och Emma Andersson från år 1900 med sina nio barn. De bodde i ett rum och kök utan vatten och med utedass. 1943 flyttade yngste sonen Helge Andersson med hustru Lilly och deras barn in. De fortsatte att sköta fyren. Byggnaden har stort kulturhistoriskt värde för hamnen som helhet.

Den vitrappade hamnstugan på berget
Den vitrappade hamnstugan på berget. I förgrunden syns den tidigare placeringen av båthusen. Till höger om hamnstugan syns järnvägsspåren; ett bredspårigt och ett smalspårigt, som gick ner till hamnen.

Emma och Alfred Andersson
Emma och Alfred Andersson som bodde i hamnstugan med nio barn.

Upp

Utställningen ”Personliga minnen från hamnstugan”

Sommaren 2022 visades utställningen ”Personliga minnen från hamnstugan och hamnen” i hamnstugan. Den baseras på minnen och berättelser av syskonen Lars-Göran Andersson, Linnea Gustafsson, Ingegerd Ax som tillsammans med lillebror Sven-Erik Andersson bodde i hamnstugan som små barn. Utställningen består av tio inramade affischer med bild och text.

För intervjuer och research stod en arbetsgrupp från styrelsen för Hästholmens bygdegårds- och byalagsförening. Den slutliga utformningen gjordes av Birgitta Hellman Magnusson.

Utställningen förvaras på Hästholmens bygdegård, och finns att ta del av här på hemsidan.

Personliga minnen från hamnstugan och hamnen
1 Personliga Minnen

2 Alfred och Emma

Fyrvaktarfamiljen
3 Fyrvaktarfamiljen

Farmor sov i kökssoffan
4 Farmor Sov I Kökssoffan

Kaffepannan stod alltid på
5 Kaffe i hamnstugan

Tvättbryggan
6 Tvättbryggan

Morfar fiskaren
7 Morfar Fiskaren

Bus-streck
8 Busstreck

Sommarjobb på S/S Trafik
9 Sommarjobb

Den lilla vita stugan på berget
10 Nisses bok

Mer att läsa

Hästholmens Hamn 1:1

Inköpt 1869 för 125 riksdaler. Byggnaden har flyttats till sin nuvarande plats från Tjugby i Heda socken. Man köpte även soffa, bord och några stolar. Några år senare beslöts att dynorna på stolarna skulle beklädas med ”guttaperka”.

Här bodde stationskarl Alfred och Emma Andersson från ca 1900 med sina nio barn Karl, Aron, Maria, Axel, Cecilia, Olle, Karin, Nisse och Helge – födda 1888-1910. Alfred född 1867, var uppväxt i Väversunda och Emma, född 1865, i Hjo. Närmast kom de från Rogslösa. Familjen hade då fem barn. På vintern bodde hela familjen Andersson på nedervåningen. På senare år flyttade de yngsta pojkarna Nisse och Helge upp på vinden under sommaren. Alfred dog 1936 och Emma 1951.

1943 flyttade yngste sonen Helge Andersson med hustru Lilly och barnen Lars-Göran, Ingegerd, Linnéa och Sven-Erik in. De flyttade sedan till Tägnegatan 9. 1946 kom Greta och Edvin Holmberg med barnen Göran och Lasse. Sedan bodde Lasse här med hustrun Maj (född Johansson) och dottern Marita.

Hamnstugan ägdes från början av Hästholmens hamnbolag. När bolaget upphörde övertogs ägandet av det kommunala fastighetsbolaget Ödeshögsbostäder.

Under åren 1960 – 2020 hyrdes hamnstugan ut som sommarstuga. Den hyrdes först av Alfred och Emmas döttrar Cecilia Ljungholm och Karin Järpholm (med mannen Oskar) under några år, sedan av Karins och Oskars son Frans-Olof Järpholm med hustrun Kajsa och barnen Anders och Anita.

Hyran var 39 kr i månaden från 1939 till 1964 och sedan 40 kr till 1966. En ljusblå kakelugn, som tidigare varit i stationshuset i Klockrike, finns i rummet. Det var Helge och Lilly som satte dit den.

Bostadshus i en och en halv våning, ett rum och kök. Vind på övervåningen. Huset är reveterat med släta hörn och omfattningar. Naturstensgrund. Sadeltak belagt med rött tvåkupigt taktegel. Gröna tvåluftsfönster med spröjs samt grönmålad tvådelad masonitdörr.

Hamnstugan har ett stort historiskt värde enligt länsmuseets inventering från 1983.

Tidigare fanns ett utedass klätt med faluröd liggande fasspontpanel med vita knutar och omfattningar. Pulpettak belagt med korrugerad plåt. Gröna panelade dörrar.

Trädgård: Naturtomt, några fruktträd.

2020 beslutade styrelsen för Ödeshögsbostäder att sälja hamnstugan. Hästholmens bygdegårds- och byalagsförening protesterade mot beslutet, och hävdade att hamnstugan hade ett stort bevarandevärde. Hamnstugan hör ihop med fyren och magasinet och är en del av hamnens historia, ansåg föreningen.

2021 pausades försäljningen.

Inför valet 2022 debattades frågan livligt, och vid en lokalpolitisk paneldebatt i Hästholmens bygdegård var majoriteten av partierna överens om att hamnstugan borde bevaras.

Sommaren 2022 fick Hästholmens bygdegårds- och byalagsförening disponera hamnstugan, som blev Galleri Hamnstugan där det ordnades utställningar, allsångskvällar och picknickar.

Utställningen ”Personliga minnen från hamnstugan och hamnen” lockade många besökare. Den baserades på minnen och berättelser av syskonen Lars-Göran Andersson, Linnea Gustafsson och Ingegerd Ax, som bodde i hamnstugan som barn.

Sommaren 2023 har hamnstugan blivit övernattningsstuga för turister. Verksamheten drivs av Ola Hertz och Josefine Jennersjö, som hyr stugan av Ödeshögsbostäder.