Till Riksförbundet
Gå till distrikt
Bakgrundsbild

Det stora Folknöjet: Rundtur med S/S Trafik

Hjärtligt välkommen ombord på ett av Sveriges äldsta och bäst bevarade koleldade ångfartyg, S/S Trafik från Hjo!
𝐅𝐚𝐤𝐭𝐚 𝐨𝐦 𝐒/𝐒 𝐓𝐫𝐚𝐟𝐢𝐤 🚢
Fartyget är 31,62 meter långt och hon har fyra salonger med sekelskiftesinredning med mycket plysch, mahogny och mässing. Fartyget är K-märkt av Sjöhistoriska Museet och bedöms ha “ett synnerligt stort kulturhistoriskt värde”.
Under Per Brahes förlisning och bärgning spelade S/S Trafik en viktig roll som du kan läsa mer om här nedan.
Under Folknöjet besöker S/S Trafik Hästholmen både på lördagen och söndagen och erbjuder rundtur båda dagarna. Under söndagen är det även Öppen Båtvisning när fartyget ligger till kajs för att fira sitt 130-årsjubileum.
𝐈𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧 𝐨𝐦 𝐭𝐮𝐫𝐞𝐫𝐧𝐚 𝐦𝐞𝐝 𝐒/𝐒 𝐓𝐫𝐚𝐟𝐢𝐤
• Rundtur lördag 23 juli och söndag 24 juli kl 13.30-15.
• Guidning av Björn Hanell på både lördagens och söndagen tur.
• Caféservering och försäljning av souvenirer ombord.
• Max 150 passagerare utöver manskapet.
𝐁𝐨𝐤𝐚 𝐩𝐥𝐚𝐭𝐬
Biljetter säljes online via Nortic:
https://www.nortic.se/dagny/organizer/2170
OBS! Biljetter till båtturen släpps inom kort!
Ett tips är att boka redan nu för att säkerställa en plats ombord!
𝐏𝐫𝐢𝐬𝐞𝐫
Rundtur vuxna 140 kr
Barn 7-12 80 kr
Barn under 7 år reser fritt i målsmans sällskap
Eventuella återstående platser vid ombordstigning innan avgång mot betalning med swish och kontanter.
𝐇𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐢𝐤
Under Per Brahes förlisning och bärgning spelade S/S Trafik en viktig roll. Såhär skriver Rolf Birgersson, besättningsman:
“Trafik spelade en aktiv roll både efter olyckan och i samband med bärgningen. Vid lunchtid dagen efter att Per Brahe sjunkit ankom man Hästholmen på sin ordinarie tur. Folk hade samlats i hamnen då man hittat vrakdelar och förstått att en olycka inträffat. Hamnvakten som tog emot trossen sade med gråt i rösten: ”Pelle har gått under!”. Efter att man lossat last och passagerare gick man ut och sökte utmed stränderna men fann bara fler vrakdelar.
Vid bärgningen satt Per Brahe hårt fast i botten och man rekvirerade då Trafik som bogserare. Mellan två turer gick man ut till vrakplatsen och med hjälp av dykare kopplades en tross från Per Brahes för till en bogserkrok som Trafik har i aktern. Så låg man och drog med full maskinstyrka under natten medan man lyfte och till slut släppte Per Brahe från botten. När vi tog över Trafik på 70-talet levde fortfarande två gamla besättningsmedlemmar, Ivar Lundström som var maskinist och hans hustru Linnéa som var servitris ombord och jag har själv hört dem berätta om detta”
Här kan ni lyssna på en intervju med Ivar och Linnea. Inspelad med vanligt kassettband och senare digitaliserad:
https://sstrafik.se/ivar-och-linnea/
Ångaren Trafik trafikerade rutten Hjo-Hästholmen från byggåret 1892 och under hela sin tid i reguljär trafik, fram till 1959.
För mer info om Det stora Folknöjet:
https://www.visitodeshog.se/…/detstorafolknojet.4…