Distriktsstämma 10 april 2022, Garnhuset Beddingestrand

Anmäl dig senast 6 april (efter det nås inte länken): Anmälningslänk

Ytterligare information och stämmohandlingar kommer att läggas in här efter hand.

Förtäring på plats:

09.30 kaffe/frukostbröd och lunch 12.15. (Femöring, pannbiff med ägg, lök och stekt potatis). Stämman avslutas med kaffe och hembakad snäcka. Kostnad 200 kronor per person. Betalas via swish 123 5545850 alternativt bankgiro: 978-4372 (ange vem betalningen avser) eller kontant till kassören på plats.

Var
Fysiskt: Garnhuset, Sjövägen, 231 75 Beddingestrand (Trelleborg)
eller
Digitalt via Zoom.

Således integrerat möte fysiskt/digitalt. Inloggning från klockan 09.20.

(Ny på Zoom? Klicka på denna text för info och ladda ner programmet: Så här börjar du använda Zoom)

Zoomlänk skickas i separat mail till den som har anmält sig.

Praktisk info inför användandet av Zoom.

Fyll i ditt namn (för- och efternamn) och förening

För att delta via smart telefon eller surfplatta så behöver du ladda ner appen Zoom Cloud Meeting och ange mötes-ID.

Fyll i ditt namn (för- och efternamn) och förening

Tips!

• Använd gärna headset för tydligare ljud och för att undvika eventuella störande ljud i bakgrunden när du har ordet.
  • Stäng av ljudet när du inte har ordet. När alla sitter med mikrofoner och hörlurar hörs en nysning, slag på tangentbordet eller störande bakgrundsljud mycket tydligare än när man sitter i samma rum.

Gäster:

Förbundschef Kenneth Lundmark, Bygdeggårdarnas Riksförbund
Projektcoach & projektledare Felicia Edholm, Leader Höga kusten

10.00 Inledning samt presentation av gäster
10.15 Kenneth Lundmark
10.45 Via Zoom: Felicia Edholm
11.15 Påbörjande av årsmöte.
12.15 Lunch
12.45 Årsmötesförhandlingar
”Inspirerande aktiviteter” (förslag på ”Goda exempel”)
Presentation av nya medlemmar
15.00 Avslut som senast

Årsmötets kallelse skickas till ordförande i Skånes bygdegårdsföreningar. Respektive ordförande svarar för att valda ombud blir kallade. (De som har angivna mailadresser meddelas endast via mail och de som inte har tillgång till mail erhåller kallelsen via post).

Glöm ej att kalla intresserade föreningsmedlemmar, då kallelse i dagspressen inte förekommer.

Stämmohandlingar
(Grön text =  tillgänglig handling. Blå text = handling som kompletteras senare)

1. Föredragningslista

Information om flyktingmottagande

Statistik från årsrapportering 2019 och 2020

Utställningen Vässa pennan

Vi välkomnar Vässa Pennan efter paus för pandemin.

Vässa pennan är en vandringsutställning producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund. Konstutställningen innehåller verk av EWK och samtida satirtecknare. Vässa pennan är en utställning som tar kampen för demokrati och yttrandefrihet – ett inlägg för allas lika värde.

Visa film i bygdegården

Filmvisning är ett enkelt och uppskattat arrangemang som passar alla åldrar. Barnfilm brukar gå allra bäst men det finns mängder av film för olika målgrupper. Våga prova och lär känna er publik. För att visa film behövs projektor, filmduk, högtalarsystem och eventuellt en dvd-/blu-ray-spelare. Läs mer om teknik i bygdegården här.

För mer info om priser, rättigheter och hur ni går till väga för att boka se nedan:

Visa film

Konstdeposition

Att ha konst i samlingslokalen gör att ytterligare en dimension erbjuds besökaren. En konstdeposition är en medlemsförmån som är möjlig för alla föreningar ansluta till riksförbundet.

BR erhåller ett statligt anslag för att köpa in konst av yrkesverksamma konstnärer. Konst som köps in på våra Konst åt alla-utställningar. Konst som sedan deponeras/lånas ut till föreningar som är medlemmar i BR. Att låna konst är utan kostnad. Det är bara när/om ni vill skicka tillbaka konsten som returfrakten kostar.

Bland konstverken BR äger finns flera tekniker representerade, till exempel olja, akvarell, skulpturer, foto och textil.

Om er förening är intresserad av en konstdeposition, av ett eller flera verk – ta en massa bilder på er lokal, fyll i blanketten som finns här nedan och skicka in till kansliet. Hör gärna av er om ni vill prata eller har frågor om konst.

Ifyllbar ansökan om konstdeponi

Anmälan om att få föreningshemsida från BR

Här anmäler du din förening för att få tillgång till en kostnadsfri hemsida i webbpubliceringsverktyget WordPress via Bygdegårdarnas Riksförbund. Föreningen kan max har tre redaktörer för sin hemsida. När föreningswebbplats har skapats skickas inloggningsuppgifter och en manual för hur man redigerar hemsidan ut till de anmälda redaktörerna.