Goda exempel

Distriktsstämma i bygdegårdsföreningen Norra Ugglarp, 2020.

Norra Ugglarp. Gott exempel hur de jobbade upp sig från ”källaren”.

(Nominering av Årets bygdegård: Förbundet har ju årets bygdegård hela Sverige och Skåne nominerade två stycken, Garnhuset och Södra Åby).

Nominering av silvernål som lämnades till:

Högsma bygdegård; Trogna medarbetare, Mats Persson,

Börringe: Nils-Åke Åkesson, Hans Pettersson, Jonny Slupski.

Pärup: Margareta Jönsson, Karin Andersson.

Tommarp: Kerstin och Ture Kjellberg.

Bästa årsrapportör kommer på hemsidan och brev kommer att skickas till vederbörande.

Diplom för bygdegårdarnas miljöarbete
Miljödiplom 2 utdelades till: Tommarps bygdegård.

Distriktsstämma i bygdegårdsföreningen (Stenhuset), Östanå Byalag, 2019.

Ordförande Christer Rosberg, som varit ordförande i åtta år, Lilla Beddinge berättade om sitt arbete. (Tillhör guldkusten). Föreningen är ganska ung, startades1991. Har en fastighet nära havet (strandskyddat). Lilla Beddinge socken, 1300-1400 fastigheter, 1300 medlemmar, avgift 100 kr. Köptes 2008 och huset var ett så kallat garnhus. Ett gäng på 12-14 personer som har renoverat detta varje vecka för få möteshuset till stånd. Cirka 200 kvadratmeter. 17000 kvadratmeter tomt som ligger i ett miljöskyddat område och det fick inte byggas mer än exakt på millimetern på befintlig grund. Höll på att bygga under tre år. Arrangemang ”Fiskets dag”, en gång om året – är en form av hemvändardag. (Kännetecknar ”Sillamaden”). Har mycket aktiviteter med korvgrillning, valborgsfirande, musikframträdanden, biografsittning. Erhåller bidrag för verksamheten. Omsätter cirka 700 000 kronor. Två gånger om året ges det ut en ”Byatidning”. ”Byatidningen är ett måste”. Röda Korsstugan fick köpas (då Röda Korset inte kunde driva den längre och kommunen ville köpa den och bara riva den). Det byggdes uteplats, duschutrymme och de söktes bidrag. Ansökte om 700 000 kr och fick beviljat det dagen innan invigningen, som gjorde ”Beddingedoppet”. Det är viktigt att föreningen ska synas – det är deras PR. ”Bryggan” kommunen gick med på att man kunde äga en badplats, och det startades en ”bryggförening”.

Arne Axelsson, som är kassör i Solvalla Bygdegård berättade om sitt skapande om hemsidan. De olika sidorna presenterades och det är mycket fin och lätthittad information med vackra bilder. Arne har inte gått någon kurs utan har lärt sig helt själv och tycker det verkligen det är roligt och bara positivt med utvecklandet av hemsidan.

Distriktsstämman på Tingvalla i Åstorp 2018

Det företogs presentationer av Brunnen i arkelstorp Oppmanna – Vånga Bygdegårdsförening och Östra Karups Bygdegård. Båda föreningarna har visat goda exempel i deras utvecklingsarbete med hjälp av bidragspengar och det visades generöst med fina bilder och berättades om byggnadernas och ortens historiska bakgrunder m m. Dessa fascinerade presentationer var mycket uppskattat av lyssnarna.