Kultur och ungdom

Under denna rubrik samlar vi sådant som har med kultur och ungdom att göra.

4 st Bygdegårdsföreningar får under maj-24 besök av Bodil Malmsten från Västmanlands Teater. Se vilka föreningar och vilka datum under ”Aktiviteter”.

Bodil spelar pjäsen ”Shirley Valentine”. En kvinna i 55-års åldern som fastnat i sitt äktenskap och sitt inrutade liv, men blir erbjuden att följa med en väninna till Grekland under 14-dagar.

Distriktet har  sökt pengar från Regionen för att kunna delta i Bygdegårdarnas Riksförbunds erbjudande om utomhus bio. Vi inväntar fortfarande svar från Regionen. Men vi hoppas kunna genomföra 4 st bioföreställningar i slutet av augusti, början av september 2024.

Arrangörer till Shirley Valentine blev under april månad inbjudna att se valda delar av föreställningen, och efteråt kunna ställa frågor till producenten och skådespelaren. Under detta tillfälle fick vi även en ”teaser” på en ny produktion av Niklas Hjulström – Brunnen, som distriktet kommer att försöka se att den spelas på några bygdegårdsföreningar i distriktet, under våren 2025

Kulturboxen

Kulturboxen innehåller böcker och filmer och studiematerial – en inspirationskälla. Distriktet har en box, som föreningarna kan låna en eller annan vecka; kontakta Kerstin Liljegren. Mer info: Kulturboxen .

Intressanta länkar

Erbjudande om stöd för film, musik och teater
Några nyttiga länkar inom kulturområdet:

Riksteatern Västmanland

Västmanlands Teater

Region Västmanland

Västmanlandsmusiken

Västmanlands länsbildningsförbund

Studieförbundet Vuxenskolan

Se även förteckningen Bra kontaktpersoner under fliken Vår verksamhet.