Utmärkelse

Hembygdsföreningen Munktorps Sockengille har utsetts till ” 2017 års lokala utvecklingsgrupp i  Västmanland”

.

Med motiveringen ”för sin omfattande, mångfaldiga och idérika verksamhet som gjort hela socknen attraktiv för både boende och besökare” har Västmanlands Länsbygderåd, lokalavdelningen för Hela Sverige Ska Leva, utsett Hembygdsföreningen Munktorps Sockengille till Årets lokala utvecklingsgrupp i Västmanland 2017″

Vinnarna av utmärkelsen Årets lokala utvecklingsgrupp tillkännagavs lördagen 17 mars under Länsbygderådets konferens på Brukshotellet i Fagersta. Länsbygderådets ordförande Helen Fahlin läste upp Länsbygderådets motivering, gratulerade Sockengillet till titeln och överräckte en check på 10 000 kronor, blommor och diplom till Sockengillets fem representanter på plats.

Efter tacktal presenterade Sockengillet socknen Munktorp och föreningens verksamhet. Det fanns även utrymme för att ställa frågor.

”Vi är så glada, hedrade och stolta för den här utmärkelsen! Det är en bekräftelse på att allt det arbete vi lägger ner för att göra det bästa för vår ort märks och uppskattas. Den här utnämningen blir en extra skjuts som ger oss mer energi att fortsätta arbeta för ett fortsatt aktivt och attraktivt Munktorp. Säger Sockengillets ordförande Sofia Uppsäll och fortsätter; Som ordförande är jag stolt över det stora engagemanget som finns i vår förening.  Vi är många personer som arbetar ideellt för att dra runt verksamheten och det är tack vare alla engagerade som vi får den här utmärkelsen, säger Sockengillets ordförande Sofia Uppsäll.

Priset är, förutom äran, 10 000 kronor till föreningskassan. ”Vad pengarna ska användas till har styrelsen inte bestämt än, vi får ta oss lite tid att smälta den här glada nyheten innan vi fattar beslut” säger Sofia Uppsäll, som dock intygar att det inte saknas idéer i styrelsen.

Glada representanter från styrelsen

Hela Sverige Ska Leva har under många år delat ut utmärkelsen Årets lokala utvecklingsgrupp. Utmärkelsen tilldelas den lokala utvecklingsgrupp som på ett engagerat och framgångsrikt sätt arbetar för att hela bygden ska leva, som stärker sammanhållningen och den lokala demokratin. Årets lokala utvecklingsgrupp instiftades 1986, och delas sedan 1993 ut av organisationen Hela Sverige ska leva. (www.helasverige.se)

Kontakt:
Ordförande Sofia Uppsäll