Om bygden

Om bygden Det finns många intressanta platser att se och upptäcka i Munktorps socken. Här nedan finner du ett axplock av sevärdheter, väl värda ett besök. Välkommen att upptäcka vår hembygd!

Visberget

I Västmanlands län finns 50 fornborgar och Visberget är en av de största. Den sevärda borgen har dubbla, mycket höga vallar. Visbergets fornborg är troligen anlagd på järnåldern och tillhör kategorin tillflyktsborgar. Visberget är beläget vid Åsby i Munktorp, en och en halv kilometer nordost om trafikplatsen vid E18.

Visberget 2015, inne i borgen. Foto Sofia Uppsäll

Häljesta hällristningar

I  Häljesta finns den största kända hällristingsamlingen i Västmanland. Häljesta hällristningar härstammar från bronsåldern (1 500-400 före Kristus) då människor knackade in tecken på berghällar. Hällristningarna anses vara en spegling av bronsålderns religiösa liv och har främst samband med fruktbarhetsriter. På de mot väster sluttande hällarna kan man se nästan 500 figurer, bland annat skepp, människofigurer, ringfigurer, fotsulor djur, rutnät, ett 40-tal älvkvarnar  och så många som 239 skålgropar. Ta dig tid och titta riktigt noga, du kommer att bli förvånad över allt vad som framträder.  I Häljesta finns även ett stort gravfält från brons- och järnåldern. Häljesta hällristningar hittar du norr om Munktorps samhälle, strax söder om E18.

Hällristningarna vid Häljesta

Munktorps kyrka är egentligen två kyrkor. Davidskyrkan, med namn efter Västmanlands och Munktorps apostel uppfördes på 1070-talet, Stora kyrkan är byggd i etapper från 1200-talet till 1500-talet. Med sina 70 meters längd och tre skepp är kyrkan en av vårt lands största landsortskyrkor. Munktorps kyrka har en ovanlig medeltida dopfunt i brons, ett altarskåp från 1400-talet, en unik medeltida sydport i ek och smide samt landets enda användbara ambo (en textläsningsplats inbyggd i en pelare).

I Juli månad är kyrkan öppen dagligen för besök, Vägkyrka kl 13-17.

Munktorps kyrka i höstskrud 2016. Foto: Roger Bengtsson.

Romboleden

Romboleden är en ca 70 mil lång pilgrimsled som sträcker sig ända från Mälardalen till Trondheim i Norge. Det är en av Europas längsta pilgrimsleder och den börjar vid Munktorps kyrka. Den fortsätter sedan via Köping, Kolsva och Skinnskatteberg och sedan vidare genom landet för att sluta vid Nidarosdomen i Trondheim. Romboleden bjuder på en kulturhistorisk färd på stigar och vägar som trampats av pilgrimer från medeltid till nutid. Namnet Romboleden kommer av Rombo­ eller Rumboland, som var

dalkarlarnas gamla namn  på slättbygden vid Mälaren. Under medeltiden helgades nästan 500 kyrkor över hela Nordeuropa åt

Olof den helige.  En broschyr över leden finns på turistbyrån och i kyrkorna längs leden.

S:t Olovskorset med det grå S:t Hanskorset inflätat är den vägvisande markeringen längs Romboleden.

Davidskällan

Davidskällan är belägen ca 500 meter NV om Munktorps kyrka. Källan är ett minne av den kristna förkult som präglade denna bygd vid tiden när Sankt David, Västmanlands apostel,  kristnade hedningarna i Munktorp.

Hogsta Skans

I Hogsta ligger en av Munktorps fornborgar. Här kan man skönja att väggarna haft lodrät resning, vilket inte är så vanligt. I närheten av borgen kan man även beskåda det stora flyttblocket ”Jättens Sten”. Utöver denna fornborg och Visberget finns även en fornborg på Svinskogen och en i Stenby.

Hogsta Skans 2015, Foto: SofiaUppsäll

Strömsholms naturreservat

En mindre del av Strömsholms naturreservat, vid Billingen, ligger i Munktorps socken. Här finns en ekhage, fuktig betesmark och vassar. De stora grova ekarna är karaktärsträdet i reservatet. Det finns en naturstig som är iordningställd för att vara tillgänglig för alla. I naturreservatet kan du utöver många fågelarter beskåda ett hav av blåsippor, vitsippor och liljekonvaljer, allt efter säsong.

Vit-, blå- och rödsippor i Strömsholms naturreservat, Munktorp. Foto: Sofia Uppsäll.

Lindöberget, Stäholm

Ett vackert naturreservat med en ca 25 meter hög åkerholme med rik flora och fauna, särskilt på våren. Goda häckningsmöjligheter för småfåglar.

Galgbacken

Galgbacken är namnet på en gammal avrättningsplats som är belägen på Svinskogen mellan Munktorp och Kolbäck. Här gjorde man sig av med brottslingar.

Varggropar

Ca 500 meter öster om kyrkan finns fornlämningar i form av varggropar. De var mycket vanliga i Västmanlands län under 1700- och 1800-talen då varg var vanligt förekommande i stora mängder i våra trakter. Det finns även varggropar och fångstgropar på flera andra platser i Munktorps socken.