Om bygdegården

Föreningen

1936 bildades Bygdegårdsföreningen. Bygdens folk bidrog med pengar, timmer eller arbetstimmar, för att kunna bygga bygdegården.

Invigningen var i November 1937. Redan första året anordnades en midsommarfest, vilket har blivit en tradition som varat i snart 70 år, tyvärr upphörde den 2018, i samband med att VGoIF lade ner sin verksamhet.

1959 drabbades bygdegården av brand. Norra delen blev då förstörd. Vid renoveringen efter branden ändrades det om en hel del i bygdegården. Man flyttade exempelvis köket från norra till södra delen.

Nästa stora ombyggnad gjordes 1972. Serveringen, köket och toaletterna tillbyggdes. För att kunna finansiera ombyggnaden ställde återigen bygdens folk upp, på liknande sätt som gjordes 1936.

I Västerlanda bygdegård ordnas årligen flera marknader, lokalerna hyrs ut till privatpersoner, föreningar och företag.

Här anordnas bröllopsfester, kalas, sammanträden, auktioner, marknader och ungdomsläger mm.

Sedan 2006 har bygdegården också möjlighet att erbjuda internetuppkoppling.