2019 års aktiviteter

Julgransplundring

Året börjades på trettondagsafton med att ett gäng spelmän och dansare från stora delar av Dalarna samlades i bygdegården för att dansa polskor och umgås.

Trettondagen var det dags för den traditionella julgrans-plundringen. Dockteater och ringdanser med engagerade deltagare, stora som små, inledde eftermiddagen. Därefter fikastund, lotteridragning och fiskdamm för dom små. Efter ytterligare några danser dök tomten upp, uppskattad förstås!

Eftermiddagen avslutades med plundring av den ståtliga granen, som sedan bars ut i snön till munter sång.

Söndag 15 mars hölls årsmöte. Föreningens ordförande Susanne Sjöström omvaldes såväl som den övriga styrelsen. Traute bjöd på hembakat surdegsbröd.

Då eldningsförbudet hävdes i sista stund firades valborgsmäss enligt programmet i Ingelsbo. Sånger sjöngs, korv grillades och elden tändes. Allt enligt god tradition. Därmed var våren hälsad!

Tisdag 11 juni sände vi matchen Chile – Sverige från Damfotbolls-VM i Ryssland på storbild. Uppslutningen var inte den bästa, men vi som kom, kunde grilla och titta på matchen, som fick göra regn- och åskuppehåll. Vi hade ändå trevligt med kaffe och rabarberpaj i pausen. Matchen slutade till sist 2-0 till Sverige!!!

Midsommardagen, firade vi, som vanligt, med majstångsresning och sång, dans och lekar samt allmänt gemytlig samvaro.

Söndag 7 juli stod båtutflykt till Hälsingbo Holme på programmet. Dåligt väder och sjukdom gjorde att besökarna enbart kom att bestå av ”hälsingbofolk”.

Fredag 19 juli var det dags för årets Sommarkväll i Ingelsbo.

Fiolbyggaren Peter Westerlund inledde med en polska av Udd Wilhelm Johansson.

Backåkers Maria Lee, född i Hummelbo, reflekterade sedan kring sitt liv i Hummelbo, USA och tillbaka i Sverige. Hon fortsatte med att berätta om släktingen Udd Vilhelm.

Därefter kåserade Börje Forslund om Gustav Vasa 500 år och kungens anknytning till Ingelsbo.

Efter fikapaus gav Peter Westerlund en intressant inblick i sitt fiolbyggeri, som han nu kan ägna sig åt på heltid.

I september ordnades dans i bygdegården som en del av Skördefest Södra Dalarna. Avesta spelmanslag stod för musiken. Grillkorv och fika med hembakt bröd serverades till dansglada gäster.

Lördagen den 21 september var det dags för höjdpunkten för oss speedwayälskare.  Vi sände en  VM-deltävling  direkt från Cardiff, Storbritannien, på vår storbildsskärm.

Före tävlingarna underhöll Emma Lindgren med vacker sång från sitt breda register. Hennes ackompanjatör gick inte heller av för hackor. Vi serverades soppa av kvällens utmärkta värdar, varpå tävlingarna började. I år kom två svenska förare till semifinal, men där blev det stopp. God stämning ändå, för 30-talet gäster.