Otrygg genomfart

Vi får ingen fartkamera i Dalfors, åtminstone inte de närmaste två åren. Vårt förslag på varningsskyltar fick också nobben. Men vi jobbar vidare, nu för att få 50-begränsning genom byn. Vi har också bett polisen att göra fartkontroller då och då.

Trafiksituationen längs genomfarten känns inte trygg. Det var en av få saker som sattes upp på minuskontot när vi listade bra och dåligt i Dalfors på idémötet i höstas. Vi som arbetar i styrelsen tog det som vår uppgift att försöka göra något åt det. Och vi fick hjälp med synpunkter av flera andra medlemmar, tack för det!

Brev till Trafikverket

Först skrev vi till Trafikverket för att få dem att sätta upp fartkameror i byn, eftersom det är mest effektivt för att begränsa de riktigt höga hastigheterna. Vi bad också att få bättre belysning från korsningen med Stationsvägen och in mot byn.

Svaret kom ganska snabbt: nej till båda. Du kan läsa hela svaret, och hela vår skrivelse, om du klickar på länkarna längst ned i den här artikeln, men här kommer en sammanfattning.

För gles trafik

Fartkameror placeras i första hand där hastigheten är hög och Trafikverket anser att risken för olyckor är stor. Inför perioden 2024–2025 har verket satt upp fyra villkor som ska vara uppfyllda. Två av dem (minst 2000 fordon per dygn, och hastighetsgräns över 60 km/h) innebär att Dalfors inte kommer ifråga under dessa två år.

Dock sparar de vårt önskemål ifall riktlinjerna skulle ändras i nästa planeringsomgång, skriver handläggaren.

Belysning ifrågasatt

Även när det gäller vägbelysning hamnar vi utanför de bestämda kriterierna, med vår jämförelsevis glesa trafik och få gång- och cykeltrafikanter. Rent allmänt anser Trafikverket att nyttan av belysning är tveksam.

Sänkt hastighet, längre sträcka

En sänkning av den skyltade hastigheten från 60 till 50 km/h, och att sträckan med nedsatt hastighet förlängs, är andra önskemål som våra medlemmar framfört. Förlängningen skulle i så fall täcka in utfarterna före skolan respektive utfarten från Magatjärn.

I dessa frågor är det länsstyrelsen som bestämmer, och nu har vi skrivit dit också. Men där verkar det ta tid. Enligt länsstyrelsens handläggare kommer vår skrivelse inte att tas upp förrän i höst, och sedan tar själva beredningen ett par månader.

Nej till varningsskyltar

En annan åtgärd som eventuellt kunde hejda fortkörarna tror vi vore förvarningsskyltar från båda hållen (i dag finns det bara när man kommer från Edsby-hållet) ett par hundra meter innan hastighetssänkningen kommer. Skyltar med varning för utfarterna skulle också vara bra.

Begäran om skyltning är det en särskild avdelning på Trafikverket som har hand om, så vi skrev till dem också – och även där blev det nej.

Förvarningsskyltar sätts bara upp om skillnaden i högsta tillåten hastighet är mer än 20 km/h och det är det ju inte här. När det gäller utfarterna anser Trafikverket att detta är något man får räkna med efter landsbygdsvägar – och att de inte är något problem om man håller skyltad hastighet.

Polisens fartkontroller

Skyltar och hastighetsbegränsningar är ändå meningslösa om förarna struntar i dem. När vi inte kan få fasta fartkameror till byn kanske ändå polisen kunde placera ut en mobil fartkamera, en sån där som står på släpvagn, då och då. Så det bad vi om.

Men det visar sig att polisen i Dalarna inte längre har tillgång till någon mobil fartkamera. De svarar dock att de noterar vårt önskemål och kommer att göra tillfälliga kontroller med laserinstrument då och då. Ändå något.

Faktiskt blev det en snabbkoll redan 11 mars, dagen efter vi skrev till dem, och en person fick böter.

Vad händer nu?

Nu inväntar vi svaren från länsstyrelsen om sänkt hastighet och förlängd sträcka. Själva kanske vi kan fundera ut andra åtgärder som gör att de som kör in i byn självmant sänker farten.

Skicka ett mail till oss i styrelsen på dalforsbygdegard@gmail.com om du har förslag på vad vi kan göra för att folk ska sakta in – och helst stanna till – i Dalfors.

Det är ont om plats för oskyddade trafikanter, och på en del av sträckan gör räcket att man inte har någonstans att ta vägen. Vintertid stängs man in av snövallar.

Hela dokumenten:

Hela skrivelsen till Trafikverket kan du läsa här Till Trafikverket (pdf, 2 sid)

Hela svaret från Trafikverket , inklusive följdfrågor (pdf, 4 sid)

Skrivelsen till länsstyrelsen om hastighetssänkning (pdf, 2 sid)

Till Trafikverket om varningsskyltar (pdf, 2 sid)

Svar från Trafikverket om varningsskyltar  (pdf, 1 sida)