Hallå där Dalatrafik!

Bättre bussförbindelser – det önskar vi oss i Dalfors. Och det har vi nu berättat för Dalatrafik.

Idémötet i slutet av september 2023 gav bygdegårdsföreningen mycket tips, kraft och inspiration för det fortsatta arbetet. Två saker som fungerar onödigt dåligt i Dalfors är bussförbindelserna och trafiksäkerheten på genomfarten – det var vi överens om.

Ett brev till Dalatrafik

Som första punkt valde styrelsen att ta tag i bussfrågan, eftersom det just nu pågår stora förändringar av kollektivtrafiken i länet. Dalatrafik drar in turer med väldigt få resande, samtidigt som de lovar att bli bättre på många punkter.

En fråga mailades ut till alla medlemmar om hur ni använder – och hur ni skulle vilja använda – bussförbindelserna till och från byn. Tack till er som svarade, och bidrog med tips och idéer! Era synpunkter blev underlag till brevet vi nu har skickat till de politiker och tjänstemän som ansvarar för kollektivtrafiken i länet.

Vi skickade också en kopia till Rättviks kommun, så de får se att vi är aktiva och vill stärka den positiva utvecklingen i Dalfors.

Bättre turer ger fler resande

I brevet trycker vi på att bättre förbindelser skulle få fler att välja bussen. Inte minst gäller det att synka tidtabellerna bättre så att man slipper långa väntetider vid byten. Vi önskar oss också förbindelser mot Furudal och Rättvik även andra dagar än skoldagar.

Hela brevet till Dalatrafik kan du läsa här.

Tack och pepp som svar

Mest peppande svar fick vi från den politiska oppositionen i Rättvik: Anki Dåderman och Daniel Wenngren, båda socialdemokrater. De berömde vårt initiativ och lovade bevaka frågan i kontakter med Dalatrafik och olika politiska sammanhang framöver.

En annan som hörde av sig med tack för vårt brev var moderaten Kaj Bergenhill, som sitter i regionens kollektivtrafiknämnd. Hans parti sitter i opposition där, men de tar med sig våra synpunkter skrev han.

Återstår att se om vår framstöt ger något resultat i praktiken. Vi fortsätter bevaka frågan.

Åk buss – när det går!

Under tiden kan vi gärna åka buss så mycket det går – så att vi håller uppe statistiken för antal resande. Linjer som i snitt har färre än tre resande per tur är i farozonen för indragning, enligt Dalatrafik.

Härifrån går buss 345 mot Furudal och Orsa fredagar och söndagar 18.37.