Boken om Dalfors

Hösten 2019 gav bygdegårdsföreningen ut Boken om Dalfors. Där kan man läsa om byns historia och de människor som befolkat den – förr, nyss och nu.

Det började som en studiecirkel på bygdegården hösten 2012. Några av byns äldre invånare bestämde sig för att ta reda på mer om husen i byn och de människor som levt där.

Cirkeln pågick i två terminer, men Birgitta Kax Stenberg som tecknat ned alla fakta och berättelser kunde inte sluta där. Hon fortsatte samla in bilder och material, och så småningom – med hjälp av Karin Wennermark som gjorde layouten – blev det en fullmatad bok.

Boken om Dalfors är på 250 sidor och innehåller berättelser om bruket, sågen, skogen och sjön. Skola, affärer, fester och föreningar. Och husen – vartenda ett.

Flera hundra bilder hjälper minnena på traven.

Köp boken i Dalfors lanthandel

Boken om Dalfors kostar 250 kronor och finns att köpa i Dalfors lanthandel. Du kan också beställa den från Birgitta Kax Stenberg, tel 070-267 55 15 eller birgitta.kax@hotmail.com. Om den behöver skickas tillkommer frakt 62 kr.

Intäkterna går till bygdegårdsföreningen

Allt arbete med boken har gjorts ideellt, och tryckningen finansierades med bidrag från en fond samt annonser från företag i Dalfors med omnejd. På så sätt kan alla intäkter från boken gå oavkortat till Dalfors bygdegårdsförening.

Birgitta Kax Stenberg bor ungefär halva året i sitt barndomshem i Dalfors. Karin Wennermark (th) är fritidsboende i byn sedan 2002. Bild från boksläppet 30 november 2019.