Dalforsdagen 2023

De som varit med länge i bygdegårdsföreningen brukar säga att det alltid är fint väder på Dalforsdagen. Det stämde i år också.

Flera hundra kom för att äta gott, fynda, njuta av musiken – och träffas. Återseendena är många en sådan här dag.

Förutom den traditionsenliga glödstekta sillen kunde besökarna njuta av ett fikautbud av sällan skådat slag.

Vi har fått nya invånare i byn som älskar att baka, och nu kunde vi bulla upp med cirka 15 olika sorters bakverk. Allt hade en strykande åtgång.

Sedan Susanne Börjehag flyttade till Dalfors har utbudet av hembakt nått nya höjder. Karin Wennermark hade fullt upp med att serva besökarna. Även Antilla Antinoja och Anki Almstedt bidrog med godsaker.
Bra snurr vid loppisborden

Ovanligt många hade bokat plats för att sälja loppisprylar, växter och annat – och de hade bra ruljans kring borden. Även bygdegårdsföreningens egen loppis med skänkta saker var uppskattad bland besökarna.

Musikanter från många olika håll samlas gärna kring Ingvar Häll och höjer stämningen på Dalforsdagen.
Fullt ös på scen

Musikanterna som kommit – en del ganska långväga ifrån – för att spela för oss var ovanligt många i år, 14 tror vi som försökte räkna. Bra drag var det i alla fall, och Dalfors egen kapellmästare Ingvar Häll ledde gänget med bravur.

Tipspromenad

Ingmarie Häll hade gjort tipspromenader för både stora och små.

Ingen av de vuxna lyckades pricka in 12 rätt, men Katrin hade 11 och Harald 10 rätt. 10 rätt hade även Eva Karsvik, Jerker Ahlgren och Mona Grälls.

Barnen lyckades bättre. Där hade Gustav Ahlgren Karsvik, Ester, David Ahlgren Karsvik och Felix svarat rätt på alla frågor.

Utslagsfrågan fick avgöra rangordningen. Vinnarna har underrättats via telefon eller sms. Grattis!

Rätt svar på vuxenfrågorna:

1.  1 Citronmeliss

10.  X Stövlar
  11.  1 En sko
  12.  2 Sjökapten

Utslagsfrågan: Det var 120 pappnubb i burken.