Liten historik

Dalfors bygdegårdsförening bildades i januari 1957. Den hade till uppgift att arbeta för att en bygdegård skulle byggas i Dalfors. Den var efterlängtad eftersom byn hade saknat en samlingslokal sedan den gamla skyttepaviljongen, där man tidigare träffades, brann 1949.

Efter flera års arbete då man skaffat tomt, nödvändiga tillstånd och pengar till bygget kunde bygdegården invigas i september 1960.

Den blev genast en omtyckt samlingsplats som användes flitigt, både i kyrkliga och världsliga sammanhang. Prästen kom och höll gudstjänst och julotta. Det anordnades dans, skolåterföreningar, kalas och auktioner.

Under årens lopp har det visats film och spelats teater, kurser har hållits och man har vävt. I många år var även byns bibliotek inrymt i bygdegården.