Bergvärme

Äntligen stod borraggregatet utanför bygdegården. Bergvärmen är här!

I oktober 2021 installerades bergvärme i Dalfors bygdegård. I flera år har föreningen sökt, fått och samlat bidrag på hög för att kunna göra den här investeringen. Våren 2021 hade vi fått ihop tillräckligt för att kunna beställa arbetet.

Bidraget kommer från Bygdepeng för Dalfors och Orebygden, det som vi också brukar kalla vindkraftspengen eftersom det är en del av överskottet från vindkraftverken på Hedbodberget som delas ut på detta sätt.

Borrhålen är 200 meter djupa och två till antalet.  Arbetet med installationen har utförts av VVS & Kyl Woxnadalen AB.

Pelletspannan som värmt bygdegården tidigare finns kvar som reserv och kan även fungera som komplement vid extrem kyla.

Borrning för bergvärme
Med bergvärme i bygdegården sparar föreningen både pengar och miljö samtidigt som våra ideellt arbetande vaktmästare får ett lättare jobb.