En heldag för livet i Dalfors

Det blev verkligen en livgivande dag – lördagen den 30 september 2023. Kurs i hjärt- och lungräddning stod på programmet – men innan dess bubblade lokalen av idéer inför framtiden i Dalfors. Allra sist rundade vi av med trevligt knytkalas.

Naturen, lanthandeln – och byborna! Det är vad vi uppskattar mest, vi som bor och håller till i Dalfors. Sämst är trafiksäkerheten på vägen genom byn.

Föreningens ordförande Anders Bohman ledde idémötet som startade dagen. I smågrupper satte vi ord på vad som är bra och vad som är mindre bra i Dalfors. Sedan pratade vi om vad vi tillsammans kan göra för att utveckla byn så att vi trivs ännu bättre och fler vill komma hit.

Det blev intensiva samtal i grupperna, engagemanget för Dalfors är stort.

En lång lista med förslag fick styrelsen med sig att jobba vidare på.

Filmkvällar, quiz, surströmmingskalas och studiecirkel. Utegym, skidspår, fiber, ställplatser och laddstolpar. Supporta lanthandeln, röj där det behövs och gör trafikmiljön tryggare. Heja Dalfors!

23 personer deltog i förmiddagens idémöte. Du som är medlem i bygdegårdsföreningen får en utförligare rapport  via mail.

Hjärt- och lungräddning

Efter lunch kom Björn Axelsson från Dalarnas civilförsvarsförbund och höll kurs i hjärt- och lungräddning samt gick igenom hur vår nya hjärtstartare fungerar. Den talar ju själv om hur du ska göra, men bra att få en genomgång ändå.

30 stötar, två inblåsningar – om och om igen. Alla hade en egen docka att öva på.

17 personer deltog på HLR-kursen. De som inte hade möjlighet att vara med denna gång får en ny chans våren 2024.

Knytis som avslutning

Cirka 25 personer mötte upp till kvällens knytkalas. Alla tog med sig egen mat och dryck, gamla bekanta möttes men även nya bekantskaper gjordes och stämningen var god. Svårare än så behöver det inte vara att träffas och umgås en stund.

Knytkalas – ett enkelt sätt att mötas över en bit mat. Mera sånt, sa alla!