Bakgrundsbild

Otrygg genomfart

Kan vi få en hastighetssänkning till 50 km/h genom Dalfors? Det avgörs snart av länsstyrelsen. Polisen och Rättviks kommun håller med oss, men Trafikverket avstyrker.

Trafiksituationen längs genomfarten känns inte trygg. Det var en sak som togs upp på idémötet förra hösten. Vi som arbetar i styrelsen tog det som vår uppgift att försöka göra något åt det. Och vi fick hjälp med synpunkter av flera andra medlemmar, tack för det!

Nej till fartkameror

Med start hösten 2023 har vi i tur och ordning bett olika myndigheter om fartkameror, bättre belysning, förvarningsskyltar, sänkt hastighet och dessutom att sträckan med sänkt hastighet förlängs i båda ändar.

Än så länge har vi bara fått nej, utom på vår begäran om hastighetssänkning – som ännu inte är avgjord. Den frågan är det länsstyrelsen som handlägger och där var det lång väntetid. Men nu är det nära.

Polisen och kommunen är med

Vi har fått en sammanställning av länsstyrelsens utredning, där de även frågat Rättviks kommun, Polisen och Trafikverket vad de tycker.

Rättviks kommun och Polisen tillstyrker vårt förslag. De håller med oss om att trafiksäkerheten kan bli bättre med en hastighetssänkning.

Trafikverket går emot

Men Trafikverket avstyrker. De motiverar det med att det ”inte finns sådana avvikande förhållanden som är dolda eller kan missbedömas på sträckan”. De betonar alla trafikanters eget ansvar för att anpassa hastigheten till förhållandena.

Trafikverket skriver också att om den skyltade hastigheten inte respekteras är det polisens uppgift att ”se till att regelefterlevnaden är god efter våra vägar”. Samtidigt skriver Polisen, i sitt yttrande, att Dalfors ligger så avsides att man sällan gör spontana kontroller.

Du kan läsa hela handlingen här. Senast den 7 november skulle vi lämna svar om vi hade något att tillägga. Det hade vi.  Du kan läsa vårt yttrande här.

Kort historik: Fartkameror först

Det första vi gjorde, hösten 2023, var att skriva till Trafikverket för att be dem sätta upp fartkameror i byn, eftersom det är mest effektivt för att begränsa de riktigt höga hastigheterna. Vi bad också att få bättre belysning från korsningen med Stationsvägen och in mot byn.

Svaret kom ganska snabbt: nej till båda. Du kan läsa hela svaret, och hela vår skrivelse, om du klickar på länkarna längst ned i den här artikeln, men här kommer en sammanfattning.

För gles trafik

Fartkameror placeras i första hand där hastigheten är hög och Trafikverket anser att risken för olyckor är stor. Inför perioden 2024–2025 har verket satt upp fyra villkor som ska vara uppfyllda. Två av dem (minst 2000 fordon per dygn, och hastighetsgräns över 60 km/h) innebär att Dalfors inte kommer ifråga under dessa två år.

Dock sparar de vårt önskemål ifall riktlinjerna skulle ändras i nästa planeringsomgång, skriver handläggaren.

Belysning ifrågasatt

Även när det gäller vägbelysning hamnar vi utanför de bestämda kriterierna, med vår jämförelsevis glesa trafik och få gång- och cykeltrafikanter. Rent allmänt anser Trafikverket att nyttan av belysning är tveksam.

Nej till varningsskyltar

En annan åtgärd som vi tänkte kunde hejda fortkörarna vore förvarningsskyltar ett par hundra meter innan hastighetssänkningen kommer. Skyltar med varning för utfarterna skulle också vara bra.

Där fick vi också nej. Förvarningsskyltar sätts bara upp om skillnaden i högsta tillåten hastighet är mer än 20 km/h och det är det ju inte här. När det gäller utfarterna anser Trafikverket att detta är något man får räkna med efter landsbygdsvägar – och att de inte är något problem om man håller skyltad hastighet.

Polisens fartkontroller

Skyltar och hastighetsbegränsningar är ändå meningslösa om förarna struntar i dem. När vi inte kan få fasta fartkameror till byn kanske vi ändå kunde be polisen att placera ut en mobil fartkamera, en sån där som står på släpvagn, då och då. Det gjorde vi.

Men det visar sig att polisen i Dalarna inte längre har tillgång till någon mobil fartkamera. De svarar dock att de noterar vårt önskemål och kommer att göra tillfälliga kontroller med laserinstrument då och då. Ändå något.

Faktiskt blev det en snabbkoll redan 11 mars, dagen efter vi skrev till dem, och en person fick böter.

 

Det är ont om plats för oskyddade trafikanter, och på en del av sträckan gör räcket att man inte har någonstans att ta vägen. Vintertid stängs man in av snövallar.

 

Hela dokumenten, i kronologisk ordning:

Hela skrivelsen till Trafikverket kan du läsa här Till Trafikverket (pdf, 2 sid)

Hela svaret från Trafikverket , inklusive följdfrågor (pdf, 4 sid)

Till Trafikverket om varningsskyltar (pdf, 2 sid)

Svar från Trafikverket om varningsskyltar  (pdf, 1 sida)

Skrivelsen till länsstyrelsen om hastighetssänkning (pdf, 2 sid)

Länsstyrelsens utredning om hastighetssänkning (pdf, 10 sid)

Vårt yttrande till länsstyrelsen om hastighetssänkning (pdf, 2 sid)