Föreningsdag i Ransta 13 april 2019

När föreningslivet samverkar lämnar Ranstaborna hus och hem för några timmars gemensam tillvaro i Ranstahallen.

Föreningsdag med ett digert program som leddes av Maria Engelfeldt – Distriktsidrottschef på Västmanlands Idrottsförbund och Daniel Watskinson fritidutvecklare i Sala Kommun som konferencierer. De hade till sin hjälp med ljud- och bildteknik av Niklas Harrysson.

Dagen inleddes med att Annica Åkerblom och Anders Wigelsbo från Sala Kommun berättade om vilken betydelse ett engagerande föreningsliv och dess boende har för utvecklingen av mindre orter. Tre föreläsare var inbjudna dagen till ära.

Först ut var höjdhopparen Linus Törnblad med ”Vägen tillbaka” En gripande historia om framgångens baksida. En historia värd att lyssnas på inte bara för föreningslivet, utan något som organisationer och företagare i allmänhet kan ha mycket att lära av.

Näste man till rakning var sportradioprofilen och fotbollsfarsan Christian Olsson, hur man kan göra bort sig och ändå få jobbet med målande berättelser av idrotten i radion. ”Ekipaget flöt över hindret som smällt chokladsås”.

Jenny Möller berättade om ett liv i balans, mellan kost & motion för ett rikt liv i vardagen.

Sala Sparbank med egen monter under ledning av VD Christer Eklind, intog också scenen genom att berätta om sitt stöd till det lokala föreningslivet samt fördela ”föreningskraften” till de lokala föreningarna i Ransta.

Mellan föreläsningar uppvisade och berättade föreningarna om sina verksamheter och lekredskap för alla åldrar att prova på. Och med det lokala näringslivet som mättade våra magar.

Ransta IK berättade om ”en hundraåring som aldrig slappar” och visade upp föreningens ungdomslag med teknikövningar eller en diger fotoutställning av ”Mulles” urklipp av föreningshändelser genom åren.

Gymmix Ransta med gymnastikuppvisning/medley för barn och vuxna i ett högt tempo.

Kumla Hembygdsförening berättade om sin verksamhet med föremål från förr i tiden.

PRO Ranstaorten berättade om sina studiecirklar och visade smakprov, vad man göra med gamla böcker eller gympa runt en stol eller en tipspromenad runt Ranstahallen.

Ransta Nästa bygdegårdsförening var uppeggade och firar jul ända fram till påsk, tomten var där och berättade om Adventskalender som är på spökvandring i Ransta, numera årliga traditioner som samlar Ranstaborna för hemliga upptäcktsfärder över generationsgränserna eller tar hals i en allsång i stationsparken med ”möjligheternas hus”.

Bibblan höll öppet hus under dagen och berättade om ”Mer-öppna bibliotek”.

I en monter berättades det om planer för boende för äldre generationer i Ransta och Svenska Kyrkan hängde på utvecklingen med eget bord med Fairtrade produkter.

En projektledare sa vid avslutningen:
”Föreningsdag i Ransta. Är helt uppfylld och imponerad av alla de som ordnat, fixat och förberett. Alla de ideella timmar som gjordes för att rigga/bygga/riva.
Fantastiska föreläsare som vi lyckats få till Ransta Vilken himla bra dag det blev”.