Baluns i Ransta 2018

Solen lyste över oss idag och stämningen var på topp, den fjärde upplagan av Baluns i Ransta. Ett arrangemang som föreningslivet i Ranstaorten ligger bakom.

Drygt 700 besökarna kunde ta del av dagens aktiviteter. Redan vid avspark av Ransta-Ruset med Gymmix Ransta hade 200 personer med publik och deltagare vaknat från sin bästa sida. Tipspromenad eller prova på boule med PRO Ranstaorten samlade stort intresse. Barnens allsång med ”Sjörövare Fabbe” som gäst och trollerishowen med unge Olle Nilsson som fick med sig barnen som hjälpredor. Fototävlingen ”Ransta här och nu” på Instagram med juryns priser, där färgbildsklassen gick till bild nr. 5 Tågen stannar i Ransta, foto Stefan Cederblad, Svart/vit klass bild nr.15 Smedjan igång, foto Göran Wallin, Publiken fick under dagen även lägga sin röst som publikens pris, gick till bild nr. 12 Mullevi i vinterskrud, foto Linda Svensson. Hjärtlungräddning och andra viktiga saker för dig och din familj i 72 timmarsregeln berättades det om. Tävla i Speedshooting på Mullevi eller Ransta- Revyn med Jonas & Mathias som fick uppdrag av publiken om livet i Ransta med omnejd under temat ”Vi älskar Ransta”. Hembygdsföreningen ställde ut gamla föremål från förr i tiden och man fick gissa vad de användes till. Många frågor kom upp! Ett stort antal veteranfordon kom och visade upp sig. ”Ransta är ett fint exempel på när samverkan mellan föreningar fungerar bra” från en röst på besök i Ransta! Innan dagen avslutades med musikunderhållning av Baluns orkestern med Elisabeth Storm, Kenneth Österberg, Gunnar Paulson, Susanne Lindholm Hallnäs, Lasse Storm och Joel Hillbom . Medverkade även i barnens allsång, fick också käka med Malins & Sarahs Catering i Stationsparken. Till sist men inte minst: Man blir oerhört imponerad det stora antalet föreningsmedlemmar som kliver upp tidigt på morgonen och ställer allt i ordning eller avslutar dagen med återställning eller köket som fixar fikakiosken, utan er blev det ingen publik!