Allsång i Ransta 2018

Förberedelser för årets Allsång i Ransta/ Stationsparken. Gårdskommittén möter ”gula väggen” med att montera markis och backdrop. Trivselkommittén återvinner slitna gamla jeans som blir sittdynor, förkläden eller blomkrukor. Styrelsen fixade gamla kabelrullar som blev ståbord. Programkommittén bygger skärmväggar och planerar gästlistan för årets allsångskvällar. Liz & Ken generalrepade med att leda Allsången i Sala Stadspark. Nu klart för fyra allsångs-onsdagar i juli.

Årets Allsångspremiär 4 juli avklarad med mycket bra uppslutning.
Dagens värd var Svenska Kyrkan- Kumla-Tärna kören och Sånglust med Ulrika Larsson, Per Nestor med stöd av Gunnar Paulsson, gitarr och Kenneth Österberg, bas. Många klassiska örhängen med Svenska texter under kvällen fick vi ge hals i.  Det blev också tid över för mingelfika med trivselkommittén iklädda nya förkläden av återvunna jeans dagen till ära.

Allsången 11 juli fick konkurrens av Fotbolls VM idag, men vad gjorde det tyckte åttiotalet deltagare ikväll. Dagens gäster går under artistnamnet ”Vi skramlar på” med Erik Ahde, Lennart Östlund, Jan Aldén, Curt Sundberg och Dan Holmgren med splitter ny gitarr. Under pausen var det mingelfika med blommor i jeansbrallor. Vid utträdet stod ”Dollar Doris” med öppna fickor, med stöd av lokala artister. Idag som en del av publiken.

Allsången 18 juli i Ransta Stationspark hade blues tema för kvällen. Vi gästades av Kind of Blue ett gäng musiker bestående av Håkan Persson, Annicka Ström- Björk, Madeleine Sandberg, Roger Juhlin, Nenne Normansson, Joel Hillbom, Henrik Ström, Pedro Johansson. Kenneth Österberg och Gunnar Paulson. Kvällen inleddes i strålande sol och avslutades med allsången Små Lätta Moln en låt skriven av Pugh Rogefeldt som började sin karriär på 60-talet i Broddbo, Sala.

Årets sista Allsångskväll 25 juli i Ransta avslutades ikväll med ett stort deltagande. Elisabeth Storm presenterade musikerna Kenneth Österberg, Gunnar Paulson, och Susanne Hallnäs Lindholm som var dagens husband. Ett stort inslag av egna lokala förmågor tog plats på scenen, sånär som på Lars Hedberg som enligt Wikepedia är en av Sveriges bästa Bellmantolkare. Idag fanns även Fröding på repertoaren. Alla så får vi ett ögonblick av
solsken på kinden och en längtande blick. Innan kvällen var slut tackade föreningen Elisabeth Storm för genomförandet av fyra allsångskvällar i Ransta.

Läs mer> @ranstanasta.bygdegardsforening