2024-05-31 Mora F-stämma 80-jub

2024-04-31 i Mora Förbundsstämma 80-årig jubilar. Med sedvanliga förhandlingar och för Dalarna specifika upplevelser bl a under fredagens seminarieresa. Då besöktes 3 stora bygdegårdar med plats för 100 p och mer. Aktiviteter i samband med Vasaloppet är av stor betydelse för bygdegårdarnas ekonomi. I Färnäs bygdegård lyssnade vi på ett mycket intressant föredrag, En pigg 100 åring, av Johan Eriksson, vd för Vasaloppet. Han berättade bl a om ursprungsidén med Vasaloppet och den håller fortfarande, att hålla oss i god kondition. Se gärna mer från stämman i bilderna som presenteras.

Bild 1: Förbundsstämma i Mora 31 maj-2 juni 2024 ett förbund som firade 80 år. Nu med 1469 medlemsföreningar.

Bild 2: Under fredagens seminarieresa fick vi en hel del ”dalakunskap”. Först ut i Nusnäs bygdegård var Sebastian Selvén från Dalarnas museum att berätta om dräkternas ”Poesi och Grammatik”

Bild 3: Givetvis fick vi veta det mesta om dalahästarna samt se dess tillverkning på Grannas A Olsson Dalahästar.

Bild 4: Kvällen avslutas festligt i Öna bygdegård med mat och underhållning av Peter Jezewski.

Bild 5: Ett exempel på beredningsgrupp. I år var det 12 motioner att förbereda på lördag förmiddag.

Bild 6: En festlig och högtidlig invigning. Den inleddes med kulning där de svarade varandra över salen. Ett åldersblandat spelmanslag spelade till intåget med fanorna. Alla klädda i folkdräkter.

Bild 7: Stämmolokalen med drygt 100 deltagare.

Bild 8: Lördagskvällen bjöd ytterligare på ett mycket festligt program i Östnors bygdegård. En bygdegård med vikingainspirerad interiör.

Bild 9 Tant Raffa o Roger underhöll i Östnor.

Bild 10 Skaraborgarna är mycket nöjda med Dalarnas bygdegårdsdistrikts genom-förande av stämman. Vi far hem trötta men inspirerade att fortsätta arbetet framåt i Skaraborgs bygdegårds distrikt. Anita Andersson, Elisabeth Nordlander, Wivi Wiking, Ingegerd Ambertsson, Torbjörn Johansson och Anders Johansson.

Text och bilder: Ingegerd Ambertsson