2023 Givande utbyte med Dalarnas bg-distrikt

Skaraborgs bygdegårdsdistrikt välkomnade Dalarnas bygdegårds-distrikt 2 vackra dagar i sköna maj.

Under rundresan på det blommande berget Kinnekulle gjordes ett stopp vid Österängs bygdegård. En aktiv förening med en omfattande renovering, nyskapad lekpark bakom sig men fortsätter framåt med tekniska utvecklingsprojekt. Detta har varit möjligt tack vare att föreningen är aktiv med att söka de bidrag som erbjuds.

På fredagskvällen fick vi en guidning vid S:Råda rekonstruerade Timmerkyrka. Den ursprungliga medeltida kyrkan från 1323 blev lågornas rov vid en anlagd brand 2001. Den har byggts upp med stöd av ett forskningsprojekt. Dåtida verktyg och byggnadssätt har återskapats. Kyrkan invigdes 2022.

Nästa dag besöktes Bergs och Borgunda bygdegård. Båda i anslutning till platåberget Billingen. Vid vår fikapaus i Berg fick vi spontant besök av unga vandrare vilka fick glass, påfyllnad av vatten mm. Vi tog tillfället att informera om rörelsen. Sådana här besök är mycket viktiga för båda parter.

Borgunda har förvandlat en mycket gammal skola till en modern samlingslokal även inriktad mot företagskonferenser.

Avslutning på dagarna blev en rolig kväll i S:a Råda bygdegård där Börje Bappelsin bjöd på ett underhållande quiz.

Efter 2 intensiva dagar av samtal, reflektioner och god gemenskap lämnade vi varandra med många nya bygdegårdsidéer.

Text:Ingegerd Ambertsson & Torbjörn Johansson. Foto Ari och Ingegerd.

Några bilder från den hemliga rutten  i distriktet Skaraborg – Skaraborgs bygdegårdsdistrikt:

Mariestad – Kinnekulle Utsikten – Österängs bygdegård – Södra Råda rekonstruerad medeltida Timmerkyrka – Inackordering Sådra Råda Runnäs 26 – Körsbärscafét i Berg Bygdegård – Allas Hus i Börna (Borgunda bygdegård).

Mottagning i Mariestad

Första anhalt på Utsikten Kinnekulle

Österäng bygdegård

Två videoklipp:

Södra Råda Timmerkyrka

Inackordering hos Torbjörn i Södra Råda Runnäs

Denna bilden hade jag också.
Ingegerd

Berg & Allas Hus i Börna