2023 Nationell träff

Nationell träff på Gotland 15-17 sept 2023. Det är beslutat på förbundsstämma att det ska vara stämma vartannat år och året där emellan nationell träff. 2020 blev den fysiska stämman ersatt med digital, Gotlands bygdegårdsdistrikt skulle varit värd. Äntligen fick drygt 100 engagerade ”bygdegårdare” träffas en helg i Visby.

På fredagskvällen tog Halla bygdegård emot oss med en gotlandsmeny: gotländsk kajpsoppa, en variant på potatis och purjolöksoppa, helgrillat lamm med tillbehör samt saffranspannkaka. Vi bjöds på en roande underhållning med en oväntad kombination, snapsvisor och harpa. Framfört av Julia Westberg från Gotland som även kulade när vi klivit av bussarna.

Lördagen innehöll flera olika seminarier och gruppsamtal. Ansvarsfrågorna- arbetsmiljö, säkerhet. ljud och ljus för en bättre upplevelse. Marknadsföring och kommunikation. Ekonomi och prissättning. Eftermiddagen avslutades med dramatiserad högläsning av Anna Winberg Sääf, kulturutövare från kulturbygdsturnén.
Väskinde bygdegård bjöd på festlig showkväll och god mat. Presentation och prisutdelning till årets bygdegårdsförening, Långheds bygdeförening i Ovanåkers kommun i Gävleborgs bygdegårdsdistrikt. Bygdegårdarnas Riksförbunds och Bondens Els miljöstipendium 2023 tilldelas Rönö bygdeförening i Östergötlands bygdegårdsdistrikt.

Under söndagen informerade Allmänna arvsfonden om projektfinansiering, målgrupperna är barn och ungdom, personer med funktionsnedsättning eller äldre. Arvsfonden är en av Sveriges viktigaste finansiärer inom kulturlivet.
Postkodsstiftelsen informerade om projektfinansiering via grannskapsinitiativet.
Johan Seige stå-uppkomiker fick oss att skratta eftertänksamt när hans talsyntes förvränger syntolkat till syltlök.
Efter lunchen for vi hem med många nya tankar och upplevelser.

Bild 1: Bygdegårdarna samlar hela Sverige.

Bild 2: Almedalen 230917

Bild 3:  Deltagare från Skaraborgs Distriktstyrelse på Nationella träffen i Visby.  Från vänster Torbjörn Johansson S:Råda, Ingegerd Ambertsson Eggby, Arja Laaksonen Varnhem, Sören Runnestig Baskarp och Wivi Wiking Skara

Bild 4: Gatubild från Visby. Vy från promenad mellan de olika platserna för aktiviteterna.

Bild 5: Julia Westberg, folksångerska och folkharpist, underhållare på fredag.

Text och bild av Ingegerd Ambertsson