Frågor och svar

FRÅGOR & SVAR

Här kan du hitta svar på vanliga frågor som förekommer i samband med bokning av Rutviks Bygdegård.

Kan man se någonstans, om bygdegården är ledig?

JA, på hemsidan i vår BOKNINGSKALENDER kan du se bokningar för år månad och dag
OBS! Det är bara DEFINITIVBOKADE datum som visas i kalendern.
Vi har ofta pågående kommunikationer med hyresgäster och innan de bestämt sig för ett specifikt datum, så syns inte detta i bokningskalendern.
När överenskommen hyreskostnad är inbetald, blir bokningen definitiv och läggs in i kalendern.

Hur gör jag för att boka bygdegården?

Alla bokningar ska göras direkt via vår hemsida. Fyll i BOKNINGSFÖRFRÅGAN med efterfrågade uppgifter.
Återkoppling görs till Dig senast inom 2 arbetsdagar.

Jag vill komma i kontakt med bokningsansvarig för bygdegården?

Snabbaste sättet är att skicka e-post till oss rutviksbygdegardsforening@gmail.com

Kan jag komma och titta på lokalerna innan jag bokar?

Det går jättebra, skicka e-post till rutviksbygdegardsforening@gmail.com där du föreslår vilken dag och tidpunkt som skulle passa, så ordnar vi en visning.

När vet jag att min bokning är DEFINITIV?

Bygdegården och hyresgästen kommer överens om datum och tider som ska gälla för bokningen:
– Hyresavtal och bilagor skickas med e-post till hyresgästen (för komplettering och kontroll av uppgifter).
– Hyresbeloppet (enligt hyresavtalet) betalas vid bokningstillfället
– När hyresbeloppet betalats till bygdegården, är Din bokning DEFINITIV
– Hyresavtalet och bilagor undertecknas och returneras till bygdegården.
– Bygdegården skickar e-post till hyresgästen och bekräftar att betalningen har skett ”NU ÄR DIN BOKNING DEFINITIV OCH INGEN KAN BOKA DESSA DATUM”

Ganska ofta förekommer det att flera hyresgäster vill boka samma datum.
Då tar vi kontakt med hyresgästen som varit först med sin BOKNINGSFÖRFRÅGAN.
Vi skickar e-post till första hyresgästen, som får möjlighet att DEFINITIVBOKA, genom att betala in hyresbeloppet.
I annat fall går förfrågan, om detta datum, vidare till nästa hyresgäst.

Hur stora sällskap kan bokas i bygdegården?

Rutviks Bygdegård är godkänd för maximalt 150 personer, som samtidigt får vistas i lokalerna.
Om det är bordsdukning är antalet ca 90 personer i stora salen och 20 personer i lilla salen, för att det inte ska bli för trångt.

Hur länge kan vi ha vår festaktivitet?

Kl 22.00 ska fönster och dörrar hållas stängda.
Kl 24.00 får det inte förekomma störande ljud runt bygdegården.
Av hänsyn till närliggande grannar SKA aktiviteter avslutas SENAST kl 01.00

Vad händer om vi måste avboka?

Skulle det bli några förändringar, efter att hyresavgiften betalats in, ska Du som hyresgäst meddela Bygdegårdsföreningen så snart Du kan men
SENAST 1 MÅNAD innan hyrestillfället.
Hyresavgiften betalas då tillbaka till dig, exklusive bokningsavgiften 600 kronor.

Får man använda hela bygdegården?

JA, i normalfallet bokas hela bygdegården (endast markplan). Övervåningen och Byaarkivet kan dock inte bokas.

Hur hittar jag till bygdegården?

Rutviks Bygdegård ligger ca 12 km nordväst om Luleå centrum.
Adress: Flarkenvägen 9 Luleå

För icke bilburna gäster finns lokaltrafik med LLT.
Luleå lokaltrafik, LLT har busslinje (LINJE 14) med bussturer framförallt dagtid.
Under kvällar och helger lite färre bussturer.

Från vilken ålder får man hyra bygdegården?

Den som är ansvarig hyresgäst måste vara minst 25 år.
Bokning för barnkalas mm är väldigt vanligt förekommande, men hyresgästen (som undertecknat hyresavtalet) SKA NÄRVARA under hela aktiviteten / tillställningen.

Hur får man tillträde till bygdegården?

Nyckel överlämnas till hyresgästen, på plats vid bygdegården enligt överenskommen tid för bokningen.

Finns det någon ljud- och bildanläggningen?

JA, instruktioner för ljud- och bildanläggning finns i bygdegården och i anslutning till anläggningen.
Musik mm kan streamas via bluetooth.
Bildprojektor finns för visning av film, bildspel eller dylikt.
Projektorduken är ca 4 x 4 meter.

Bärbar dator, surfplatta mm tar hyresgästen själv med sig.
Anslutning sker med HDMI-kabel, som finns vid anläggningen

Är bygdegården handikappanpassad?

JA, entréramp för rullstol, vagn eller dylikt finns vid bygdegårdens södra gavel.
Handikappanpassad toalett finns i stora entréhallen.

Kan man övernatta i bygdegården?

NEJ, övernattning är INTE tillåtet.

Går det att laga mat i bygdegården?

JA, det finns två välutrustade kök, med spis, kyl/frys, mikrovågsugn mm.

Kan man boka mat via bygdegården?

NEJ

Finns det tillgång till WIFI?

JA, wifi-anslutningar och lösenord framgår av hyresavtalet

Finns det tillgång till musikinstrument i bygdegården?

NEJ, musikinstrument medtages av hyresgästen.

Finns det tillgång till någon bardisk?

NEJ

Kan man låna eller hyra bordsdukar och stolsöverdrag av bygdegården?

NEJ

Finns parkeringsplats i anslutning till bygdegården?

JA, direkt utanför bygdegården finns parkering för ca 10 – 15 bilar.

Finns det motorvärmarplatser?

JA, det finns tillgång till 4 motorvärmarplatser

Vilken utrustning finns och ingår i hyresbeloppet?

22 st hopfällbara bord – 180 x 80 cm, höjd 74 cm
– Vid varje bord kan man duka för 6 personer
Ca 130 stolar (både med och utan armstöd)

Glas för olika sorters dryck, porslin och bestick, uppläggningsfat, skålar mm
Stekpannor, kastruller mm

Måste hyresgästen betala för sönderslaget glas, tallrik mm?

Vid ”normal” användning (ex 1 eller 2 glas) utgår inget betalningskrav på hyresgästen.
Däremot vill vi alltid att hyresgästen meddelar oss vad som är trasigt eller gått sönder.
Detta för att vi ska kunna åtgärda / komplettera innan nästa hyresgäst hyr lokalerna.

Ingår städning i hyresbeloppet?

NEJ, hyresgästen återställer lokalerna genom att stolar och bord ställs tillbaka på anvisad plats. Instruktioner för städning finns uppsatt i städförråd.
Vid EJ GODKÄND städning (vid bygdegården besiktning) åtgärdas bristerna av hyresgästen, alternativ debiteras hyresgästen med 3 000 kronor (enligt information på hyresavtalet).

Hur gör jag med sopor, flaskor och matrester?

Hyresgästen får en bilaga till hyresavtalet där det framgår hur sopor hanteras.
Kartonger, flaskor, burkar mm tas med till återvinningsstation (finns vid infarten till Rutvik)

Måste hyresgästen närvara vid besiktningen?

Vår rekommendation är att hyresgästen närvarar vilket är en fördel ifall besiktningen visar några brister i städningen eller annat.
Är inte hyresgästen på plats så ringer vi till denne som får komma till bygdegården och åtgärda.